Social media als PR-middel
20-10-2014

Social Media Monitor
Social media als PR-middel

Social Embassy presenteerde onlangs de zevende editie van de Social Media Monitor. Wat kunnen we leren van de trends en belangrijkste verschuivingen van het afgelopen jaar?

De sterkste stijging was terug te zien in het gebruik van social media voor PR. Inmiddels gebruikt ruim 79% van de merken social media hiervoor en blijven marketing en dienstverlening de belangrijkste doeleinden. Ook is er een positieve groei in het gebruik van influencer marketing; ruim 62% van de merken wil op deze manier een reputatie positief beïnvloeden.

Merken die reeds gebruik maken van social media voor service doeleinden zijn reeds vergevorderd. 21% van de merken maakt zelfs al gebruik van een eigen platform waar zij uitgebreidere service kunnen verlenen. Maar ondanks dat moeten er nog wel stappen worden gemaakt. 32% van de merken die service aanbiedt via social media doet dit slechts ad hoc en niet structureel. Ook heeft slechts 45% van de merken webcare geïntegreerd in de algemene service van desbetreffende organisatie. En dat terwijl het verlenen van service via social media wel een kans is voor merken.

Een belangrijk punt bij social marketing is de dialoog tussen merken en consumenten. Het verbinden aan een merk kan met een muisklik worden gerealiseerd, maar de uitdaging bij de merken ligt bij het verbonden blijven met hun consumenten. Om dit te bewerkstelligen wordt community management steeds meer gezien als een onmisbaar onderdeel.

In de meest gebruikte socialmedia-kanalen is wel een verschuiving geconcludeerd. Het zal niemand verbazen dat Facebook nog bovenaan staat, maar er zijn ook positieve stijgingen te zien in het gebruik van Twitter, LinkedIn en YouTube. Ook Pinterest wordt steeds vaker gekozen als communicatiekanaal. Als laatste is een flinke stijging van het aantal Instagram-accounts onder merken (44%) opvallend te noemen.

Maar wat brengen al deze ontwikkelingen op het gebied van bestedingen en rendement? Als het gaat om bestedingen is de conclusie dat merken vergelijkbare budgeten besteden aan social media als vorig jaar. 32% heeft een budget tussen de 0 en 200.000 euro. Bijna 6% van de merken heeft zelfs meer dan 600.000 euro geïnvesteerd aan social media. Opvallend is dat nog steeds 9% geen social media budget heeft, maar de inzet van deze kanalen uit andere bestaande budgeten financiert.

Het rendement van social media is nog niet altijd gemakkelijk te bepalen en verschilt ook per merk. Maar, de cases zijn positief en de toekomst zal uitwijzen of dit ook voor iedereen zal gelden.

Bron: Social Media Monitor is een onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door top 100 adverteerders, op basis van bruto mediabestedingen in Nederland. De top 100 is aangevuld met merken die volgens de top 100 en Social Embassy niet mogen ontbreken.