Whatsapp de lijsttrekker, Facebook de tower of strength en Instagram de nieuwkomer!
20-01-2016

Social media in 2017
Whatsapp de lijsttrekker, Facebook de tower of strength en Instagram de nieuwkomer!

Het zal er al even aan te komen, maar het is nu dan echt bevestigd: Instagram is één van de meest gebruikte social media in Nederland en passeert daarmee Twitter op de ranglijst! De lijst wordt aangevoerd door Whatsapp met ruim 10,9 miljoen gebruikers. Dit bleek uit het deze week gepubliceerde Nationale Social Media Onderzoek 2017, uitgevoerd door Newcom.

Instagram: de grote nieuwkomer in de top 5

Ten opzichte van 2016 is een stijging van 52% in gebruikers en 51% in dagelijkse gebruikers te zien voor het inspiratiemedium, dat daarmee nieuw in de top 5 van meest gebruikte social media binnenkomt.

Daarmee verdringt het medium Twitter van de vijfde plek. Opmerkelijk is dat Twitter niet aan gebruikers verliest, maar ook geen groei laat zien: het aantal gebruikers blijft 2,6 miljoen.

In het onderzoek komt ook goed naar voren dat vooral jongeren Instagram gebruiken: 66% van de 15-19-jarigen gebruikt het medium. De sterkste stijging in doelgroep is echter te vinden in de leeftijd 40-64 jaar: 17% van deze leeftijdsgroep gebruikt het medium. Wij denken dat de verklaring hiervoor vooral te vinden is in controle: ouders willen graag hun kinderen blijven volgen op de verschillende social media.

Opvallend is dat het dagelijks gebruik onder de doelgroep 15-19-jarigen alweer aan het afnemen is: vorig jaar gebruikte nog 43% van de doelgroep het medium dagelijks, inmiddels nog ‘maar’ 41%.

Overigens zien we in het onderzoek dat alle top 5 media een stijging in dagelijks gebruik laten zien: de stijging is het sterkst bij Instagram met > 50%, maar ook LinkedIn en YouTube laten een stijging van > 30% dagelijkse gebruikers zien. Daaruit concluderen we dat social media over het algemeen meer gebruikt wordt.

Facebook: “Tower of Strength”

Sinds het begin van de metingen zien we Facebook elk jaar groeien en ook dit jaar groeit het medium nog steeds. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door het gebruik door ouderen: doelgroep 65+ weet het medium steeds meer en vaker te vinden én te gebruiken.

Whatsapp is de lijsttrekker

De lijsttrekker van deze ranglijst is Whatsapp met bijna 11 miljoen gebruikers. Dat betekent dat 65% van Nederland, afgerond 7 op de 10 Nederlanders, het sociale medium gebruikt. Opvallend, want meer dan ‘gratis sms’en’ is het tenslotte niet. De stijging van het medium wordt vooral veroorzaakt door gebruik in de leeftijd vanaf 40 jaar.

Onze verwachting: Snapchat is de grote belofte

Afgelopen jaar laat ook Snapchat een stijging zien in aantal gebruikers van maar liefst 90%: van 1 miljoen gebruikers naar 1,9 miljoen gebruikers. Daarvan is ook nog eens ruim de helft actieve gebruiker. Daar waar de dagelijkse gebruikers van Instagram onder de jongeren doelgroep alweer aan het afnemen is, zien we die van Snapchat juist stijgen: gebruikte vorig jaar nog 35% van de doelgroep 15-19 jaar het medium dagelijks, nu is dat alweer 43%.

De commerciele mogelijkheden van Snapchat zijn nu nog beperkt. Maar wie weet komt daar dit jaar verandering in, en zien we Snapchat volgend jaar de top 5 binnenstormen!

Welk medium voor welke leeftijd?

Is je doelgroep jong (15-19 jaar)? Dan bereik je hen vooral op Facebook, YouTube, Snapchat en Instagram. Is je doelgroep oud (80 jaar en ouder)? Dan is Facebook echt het medium! Zoek je boodschappers (20-49 jaar)? Ook dan is Facebook nog steeds het medium om je doelgroep te bereiken. Zoek je “empty nesters”: Facebook. Oftewel; Facebook is hét sociale medium voor alle doelgroepen: enkel de doelgroep 15-19 jaar laat een daling in gebruikers zien ten opzichte van 2016. En driekwart van de Facebookgebruikers is ook nog eens een dagelijkse gebruiker!

Wist je dat…?

  • …Mediabureau ZIGT ook over een ZIGT Social & Content afdeling beschikt?
  • …deze afdeling nog veel meer insights heeft?
  • …je niet op elk social medium kunt adverteren?
  • …het daarom niet altijd relevant is om op elk social medium aanwezig te zijn?
  • …de afdeling ZIGT Social & Content graag adviseert wat voor jouw doelgroep het meest relevant is, met welke insteek en content en wij de communities ook kunnen beheren? Mail ons op info@zigt.nl!

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk