
Socialmedia-landschap
Social Media in Nederland 2015
Het Twittergebruik daalt fors en Nederlandse jongeren verruilen Facebook voor Instagram. Dit zijn de opvallendste verschuivingen in het socialmedia-landschap.
Twitter maakt duikvlucht
Het aantal Nederlanders dat actief is op Twitter zou in 2014 fors zijn gedaald. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Dit onderzoek is gehouden onder ruim 10.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Ongeveer 700.000 Nederlanders vertrokken dit jaar van Twitter. Overigens zijn er altijd nog 2,8 miljoen Nederlanders actief met Twitter. Het aantal dagelijkse gebruikers daalde echter van 1,5 miljoen naar 1 miljoen.

Jongeren vertrekken van Facebook
Facebook groeit wel nog steeds. Het aantal Nederlandse gebruikers steeg afgelopen jaar naar 9,4 miljoen. Opvallend is dat Facebook voor het eerst daalt in het gebruik onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Waar het sociale netwerk vorig jaar nog 7 procent meer tieners trok, daalt het aantal dit jaar met 12 procent.

Fotocontent trekt de aandacht
De populariteit van social media met fotocontent blijft daarentegen sterk groeien. Het aantal Instagramgebruikers groeide met 29 procent naar 1,8 miljoen. Daarvan maken 722.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram (dat is 40 procent van alle Instagramgebruikers). Instagram is vooral erg populair en groeiend onder jongeren tot 20 jaar. De helft van de jongeren maakt gebruikt van de foto-app. Ook Pinterest wint flink aan populariteit. Inmiddels maken 1,6 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest, waarvan 261.000 dagelijks. Pinterest is voornamelijk populair onder 20-40 jarigen (22 procent), maar ook jongeren (17 procent) weten de sociale fotosite steeds beter te vinden.

Het complete onderzoek is na te lezen op Newcom.nl.
Mediabureau ZIGT, Talitha Valk