Social Media in Nederland 2016
09-02-2016

ZIGT #socialmedia
Social Media in Nederland 2016

De professionalisering van Instagram en de blijvende daling van het Twittergebruik zal niemand zijn ontgaan. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy blijkt dat afgelopen jaar weer opvallende verschuivingen in het socialmedia-landschap hebben plaatsgevonden. Het onderzoek is gehouden onder ruim 10.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder.

Zes grootste sociale netwerken

Opvallend is dat Whatsapp (eigendom van Facebook) voor het eerst is opgenomen in het Social Media Onderzoek. Hoewel het met 9,8 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk in Nederland is, is het medium moeilijk te vergelijken met andere social media. Whatsapp is een gesloten chatnetwerk – een gesprek wordt niet in een openbare omgeving gevoerd – en blijft daarmee een vreemde eend in de bijt.

Op de tweede plek staat Facebook met 9,6 miljoen gebruikers. YouTube staat met 7,2 miljoen gebruikers op de derde plek. Linkedin (4,2 miljoen), Google+ (3,6 miljoen) en Twitter (2,6 miljoen) staan respectievelijk op de vierde, vijfde en zesde plek.

Vertrek jongeren van Facebook stabiliseert

Vorig jaar werd vertrokken er opvallend veel Nederlandse jongeren van Facebook. Deze daling is het afgelopen jaar gestabiliseerd. Facebook groeit overall nog steeds, met name de 65-plussers en specifiek 80-plussers zorgen voor deze groei. Wel maken steeds meer mensen – met name jongeren – naast Facebook gebruik van platformen als Snapchat en Instagram (ook eigendom van Facebook).

Twitter dood?

In 2014 vertrokken ruim 700.000 Nederlanders van Twitter. De term ‘Twitter is dood’ verscheen op meerdere plekken. Deze trend is het afgelopen jaar met een daling van 200.000 gebruikers minder hard doorgezet. In 2015 waren de jongeren (15 t/m 19 jaar) wederom de grootste groep afhakers, terwijl de 80-plussers zich massaal aanmeldden. Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers ook met 10% gedaald.

Professionalisering Instagram

Ook Instagram behoort met 992.000 dagelijkse gebruikers definitief tot de grote social kanalen. Bedrijven halen nieuwe learnings uit hun eerste advertentiecampagnes. Met name de doelgroep jongeren is goed te bereiken via dit medium. Daarnaast is het sinds deze week mogelijk om met één druk op de knop te wisselen tussen vijf Instagram-accounts. Dit maakt community management voor bureaus en bedrijven een stuk gebruiksvriendelijker; zowel het inplannen / plaatsen van posts als het monitoren van nieuwe reacties. Met de professionalisering van Instagram voor adverteerders adviseren wij onze klanten steeds vaker Instagram als creatieve toevoeging aan de mediamix om hun (jonge) doelgroep te bereiken.

ZIGT en social media

ZIGT adviseert over alle vormen van social media inzet, altijd vanuit een geïntegreerde visie en totaaladvies. Een belangrijk onderdeel van het advies over social media is of het medium puur als advertentiekanaal wordt ingezet of dat een sociale aanwezigheid beter past bij de doelstellingen. ZIGT heeft eigen social media specialisten in huis die alles weten van advertising, ontwikkeling van een nieuwe strategie, content creatie, community management en het bepalen en inzichtelijk maken van KPI’s.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Informeer bij jouw huidige contactpersoon binnen ZIGT of neem direct contact op met ZIGT. Bekijk ook het overzicht van de volledige dienstverlening en specialismen binnen ZIGT.

Mediabureau ZIGT, Talitha Valk