Sociale media grootste nieuwsbron voor internetgebruikers
23-06-2015

Hoe consumeer jij nieuws?
Sociale media grootste nieuwsbron voor internetgebruikers

Meer dan de helft, 51% om precies te zijn, van de internetgebruikers wereldwijd geeft aan nieuws via sociale media te consumeren. Met name vrouwen en jongeren tussen 18-24 jaar blijken tegenwoordig minder geneigd om nieuws via de eigen nieuwssites of nieuwsapps te volgen, dan dat ze dat via sociale media doen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van het Reuters Institute for the Study of Journalism, dat dit op basis van onderzoek in 26 verschillende landen en in totaal 53.357 mensen concludeert.

Hoewel uit het onderzoek naar voren komt dat televisie onder de oudere bevolkingsgroepen nog altijd als het belangrijkste medium wordt gezien, geven jongeren dit jaar voor het eerst aan voornamelijk via sociale media nieuwsberichten te volgen. Net als vorig jaar claimt Facebook binnen deze sociale media de meest dominante rol (44%), gevolgd door YouTube (19%) en Twitter (10%).

De drie voornaamste redenen die respondenten noemen voor het gebruik van sociale media voor nieuwsconsumptie zijn 1) de snelheid waarmee breaking news direct kan worden verspreid, 2) het gemak waarmee verschillende nieuwsbronnen te benaderen zijn, en 3) de laagdrempeligheid met betrekking tot reageren op en delen van nieuwsberichten. Van de respondenten geeft 78% aan de voorkeur te geven aan geschreven tekst. Noemenswaardig detail is dat 35% van deze groep aangeeft dat de aanwezigheid van pre-roll advertenties er onder andere voor zorgen dat online nieuwsvideo’s minder de voorkeur krijgen.

Voor Nederland gelden televisie (76%) en radio (57%) nog altijd als de meest gebruikte media voor nieuwsconsumptie. In 47% van de gevallen wordt sociale media gebruikt voor nieuwsconsumptie, wat iets onder het wereldwijde gemiddelde ligt. Facebook (36%), Whatsapp (14%) en YouTube (11%) vullen de top 3 van meest gebruikte sociale media per week.

Dion Scheepmaker
Dion Scheepmaker
Media Planner