SocialToday Event: de highlights
18-02-2020

Interessante cases in de Jaarbeurs
SocialToday Event: de highlights

Vorige week dinsdag was het zover: het SocialToday Event vond plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Hét event over social media strategie, contentmarketing, targeting en analytics. ZIGT was erbij en brengt je op de hoogte van de highlights van het event.

Facebook: ‘laat het algoritme zijn werk doen’

De eerste sessie begon met Ashley Vinson, Creative Agency Partner bij Facebook. Zij is er om media agencies en creative agencies bij elkaar te laten komen zodat er niet alleen media technisch een goede campagne staat, maar ook op het creatieve vlak. Alleen dan is een succesvolle campagne mogelijk. Wat blijkt? Een goede briefing is hierbij essentieel. Ze stipte daarom ook aan hoe belangrijk het is dat een briefing SMART geformuleerd wordt. Daarnaast gaf Facebook mee: ‘laat het algoritme zijn werk doen’. Ga niet te specifiek targeten, gebruik een bredere doelgroep en test met meerdere creatives.

Vergroot je campagnesucces met neuromarketing

Een andere interessante sessie was die van Tim Zuidgeest. Hij houdt zich bezig met neuromarketing op het gebied van mediacampagnes. Zo is het bijvoorbeeld ontzettend belangrijk om brand identifiers te geven in de eerste 2 seconden van je boodschap. Hierdoor zou de merkherkenning 90% hoger liggen, dan wanneer je dat niet doet. Daarnaast moet een boodschap een duidelijk focuspunt hebben en niet teveel boodschappen tegelijkertijd willen overbrengen. Je hebt ten slotte maar heel even de aandacht van de gebruiker!

Hoe beïnvloed je gedrag om iemand iets te laten doen?

Het Van Gogh Museum scoort van alle musea ter wereld al jaren het hoogst op het gebied van online engagement. Hoe doen ze dat toch? Er blijkt een stukje psychologie achter te zitten. Ze maken namelijk gebruik van het ‘Fogg Behaviour’ model om mensen iets te laten doen op hun kanalen. Hier zijn 3 factors belangrijk: motivatie, capaciteit en prompts. Je moet iemand de motivatie geven om iets te doen, vervolgens moet je hen de capaciteit geven om het te kunnen doen en als laatst moet je een reden geven om het nu te doen. Een interessante denkwijze die zeer goed van pas kan komen bij campagnes of je contentstrategie.

Interessante cases

De dag vervolgde met McDonald’s en Blauw Gras. De twee partijen vonden een match in elkaar en pronkte in een keynote met het succes van hun content rond Valentijn. Marit Brugman, de rechterhand van de grootste YouTuber van Nederland, Dylan Heagens, gaf een presentatie over influencer marketing en de uitdaging daarbij. En Instafamous chef Vjeze Fur gaf een Q&A over hoe hij zijn video’s maakt en zo succesvol is geworden. De dag werd afgesloten door RUMAG met niet alleen een inspirerende, maar vooral ook interactieve sessie. Het applaus bord werd meerdere malen in de lucht gehouden, het publiek stelde leuke vragen en veel unieke video content werd getoond. De belangrijkste key take-away van deze laatste keynote: blijf altijd met je doelgroep communiceren. Wat jij leuk vind, kan de doelgroep niet leuk vinden.

Kortom, een inspirerende dag met veel interessant cases en learnings! Wil je meer weten over social media, het adverteren daarop of het neerzetten van een succesvolle contentstrategie? Neem dan contact op met het social team van ZIGT via teamsocial@zigt.nl.

Mediabureau ZIGT – Twan Lakeman & Simone Strijbis