SPOT Expert Sessie: Synced Advertising
26-01-2015

SPOT Expert Sessie
SPOT Expert Sessie: Synced Advertising

ZIGT was aanwezig bij de SPOT Expert Sessie van dinsdag 20 januari waar werd gesproken over Synced Advertising.

Soms is er sprake van een flinke concurrentiestrijd tussen verschillende mediumtypen, maar een gecombineerde mediainzet kan een advertentieboodschap juist flink versterken. Bijvoorbeeld de combi TV en online: uit onderzoek blijkt dat 80% van de TV-kijker in de eerste 90 seconden van het reclameblok een website bezoekt op een second screen. De adverteerder kan hier op inspelen door gebruik te maken van Synced Advertising.

Wat is het?

Synced Advertising is een technologie waarmee een televisiecommercial wordt verbonden met online campagnes. Aan de hand van de TV-schema’s wordt er gelijktijdig een online campagne gestart. Sync technologie wordt niet alleen gebruikt om reclame-uitingen aan elkaar te koppelen, maar ook om vanuit een programma-omgeving een second screen app te activeren en kijkers zo te laten deelnemen aan een programma.

Voorbeeld:

Boer zoekt Vrouw wordt uitgezonden op zondagavond 20:20 uur. Daarvoor wordt een reclameblok uitgezonden. Uit de TV-schema’s weten we welke spot op welk moment wordt getoond. Op het moment dat de spot van merk X wordt uitgezonden, kan er online een doorvertaling worden gemaakt door tegelijkertijd een online video of een banner te vertonen. Op deze manier kan het dus zomaar zijn dat wanneer je een spot op televisie ziet, je dezelfde adverteerder op dat moment ook tegenkomt op je smartphone of tablet.

Watermarking technologie – Civolution

De NPO maakt gebruik van de Watermarking technologie van Civolution binnen de NPO App. Dit houdt in dat er aan de programma’s van de NPO een voor de mens onhoorbaar geluid wordt toegevoegd. De app vangt dit geluid echter wel op en weet hierdoor naar welke zender/programma er wordt gekeken. Het is alleen wel noodzakelijk dat de NPO app op dat moment geopend is. De content binnen de app wordt zowel op de zender als op het programma dat je bekijkt op TV aangepast. Voor een adverteerder is het ook mogelijk om een reclame uiting te tonen in de NPO app zodra de reclame lineair wordt getoond.

Shazam – Smartclip

Een andere technologie komt van Smartclip. Zij zijn begonnen met integratie van Shazam technologie in commercials. Daarmee wordt de bereikte doelgroep opgeroepen om via de geluidsherkenningstechnologie van Shazam interactie te hebben met de adverteerder. Een leuk voorbeeld waarbij Shazam is toegepast, is de campagne van Jaguar.

TV targeting op Twitter

Interessant is ook de mogelijkheid om Twitter in te zetten in combinatie met Synced Advertising. Tijdens goed bekeken programma’s is Twitter een drukbezocht kanaal. Door middel van TV targeting op Twitter is het mogelijk om direct een televisieprogramma te selecteren als targeting, waarna het systeem automatisch alle gerelateerde hashtags, keywords en accounts in de targeting opneemt. Tevens is het mogelijk om advertentieplanning in te zetten, zodat er enkel rondom de uitzendingen van een specifiek programma geadverteerd wordt.

Wat levert het mij op?

Uit diverse onderzoeken en campagnes komt naar voren dat er met Synced Advertising betere resultaten worden behaald dan alleen de inzet van TV of online. Zo blijkt dat de CTR’s via online media aanzienlijk toenemen. Daarnaast zijn er diverse onderzoeken die aantonen dat de likeability, brand awareness, brand recall en recognition en aankoopintentie toenemen, naarmate er gesynchroniseerd wordt geadverteerd.

ZIGT heeft ook positieve ervaringen met het toepassen van deze technologie, bijvoorbeeld in samenwerking met DTG. Het is een leuke manier om in een korte tijd je zichtbaarheid een boost te geven. De consument zal misschien al snel denken dat het gaat om een grote campagne terwijl de campagne eigenlijk zeer doelgericht wordt ingezet. Het zou mooi zijn als er in de toekomst één technologie is die wordt toegepast door alle TV exploitanten, zodat het effect van Synced Advertising breder kan worden uitgerold.

Meer weten over de mogelijkheden van Synced Advertising? Neem contact op met ZIGT.