Spotify goes programmatic!
13-07-2016

Turn up the sales!
Spotify goes programmatic!

Streamingsdienst Spotify biedt sinds enige tijd programmatic advertentieruimte aan. Programmatic advertising is een vorm van geautomatiseerde in- en verkoop van advertentieruimte. Adverteerders en bureaus kunnen via een DSP-systeem (Demand Side Platform) via een open veiling of private marketplace handelen met uitgevers die werken met een SSP (Supply Side Platform).

Display en Video

Spotify biedt zowel display- als videoadvertenties programmatic aan. Beide advertentiesoorten zijn nu alleen nog maar beschikbaar voor desktop. In het geval van display bannering kan een Leaderboard worden ingekocht. Dit is een banner met een formaat van 728 pixels breed en 90 pixels hoog. De videoadvertentie die programmatic kan worden ingekocht betreft een video variƫrend van 15 tot maximaal 30 seconden en een resolutie van maximaal 1280 pixels breed en 720 pixels hoog. Beide uitingen worden alleen getoond als de Spotify applicatie actief is, dus niet wanneer deze draait op de achtergrond. De activiteit van de applicatie wordt bepaald op basis van muisgebruik.

Private Marketplace en Spotify data

Spotify maakt gebruik van Private Marketplaces (PMP) voor het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte. Omdat de Spotify applicatie in een eigen omgeving draait zijn niet alle targeting opties mogelijk die bij programmatic advertising wel standaard worden aangeboden (bijvoorbeeld het toevoegen van eigen data). Maar omdat iedere gebruiker moet inloggen om gebruik te kunnen maken van de streamingsdienst beschikt Spotify wel over data. Deze data wordt beschikbaar gesteld binnen de PMP en kan dus gebruikt worden voor targeting. Voor video is het alleen mogelijk om op geslacht en leeftijd te targeten. Voor display zijn de mogelijkheden breder; hier is het mogelijk om naast leeftijd en geslacht ook op playlist en muziekgenre te targeten.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren via Spotify of wil je weten wat de mogelijkheden zijn van programmatic advertising? Neem dan contact met ons op.

Mediabureau ZIGT, Hoi-Kin Li