Spotify insights tijdens COVID-19
23-04-2020

Spotify insights tijdens COVID-19
Spotify insights tijdens COVID-19

‘Kan de muziek wat zachter?’ ‘Wie heeft dit nummer opgezet?’ ‘Alweer hetzelfde liedje?’ Uitspraken die collega’s met een gezamenlijke speaker op de werkvloer toch wel dagelijks hoorden. Het thuiswerken of verplicht thuis blijven heeft er niet alleen voor gezorgd dat iemand zelf kan kiezen wat er te horen is. Het luistergedrag is daarmee ook veranderd. Zo zijn er een aantal interessante ontwikkelingen in het luistergedrag van Spotify gebruikers.

Elke dag is een zondag

De laatste userdata laat luistergedrag zien dat normaal gesproken op een zondag wordt verwacht. Het gebruik stijgt overdag en dat van connected devices doordeweeks. Dit is vergelijkbaar met hoe men doorgaans in het weekend naar Spotify luistert. Sinds 14 maart  zijn er bijna identieke streaming patronen te zien via gameconsoles in het weekend versus een normale doordeweekse dag: wereldwijd 34% streams op avonden gedurende de week vergeleken met 32% in het weekend.

Luisteraars kiezen voor lokale content

De support voor de lokale communities wordt ook gereflecteerd in de muziek waar thuis naar wordt geluisterd. Hoewel de meest populaire genres op Spotify Rap en Pop blijven (net als de immer populaire Pop Rap), luisteren gebruikers meer naar lokale subgenres wanneer ze thuis op connected devices luisteren. Er is ook een stijging te zien in het streamen van lokale subgenres van hiphop zoals Chicago, Italian en Baton Rouge, maar ook naar subgenres die de lokale cultuur weerspiegelen, zoals Polish Free Jazz, Peruvian Death Metal, UK Funky, Liberian Pop en Chinese Opera.

Mensen kiezen voor entertainment en familie content wanneer ze “hardop” luisteren

Er zijn ook enkele verschuivingen te zien in thuis-luister trends voor podcasts. Een aantal weken geleden waren “COVID” en “Corona” enkele van de snelst groeiende zoektermen voor podcasts. Deze zoektrend is enigszins afgenomen, maar afleveringen met een COVID-19-thema blijven in trek bij users. Wanneer thuis geluisterd wordt op connected devices, zijn nieuws en informatieve podcasts minder prominent. Kids en comedy podcasts zijn genres die samen worden beluisterd. Deze genres blijven dan ook in populariteit toenemen.

Het delen van playlists neemt toe

Users – voornamelijk vrouwen tussen de 18 en 34 jaar – blijven connected via nieuwe kanalen. Deze toename kan worden toegeschreven aan gebruikers die ‘thuis blijf’ en ‘quarantaine’ playlists hebben gemaakt en delen. Het delen van COVID-19 playlists is deze week overigens al weer wat afgevlakt, en er is een toename te zien in het delen van Chill en Lo Fi Hip-Hop playlists.

Hoewel dit interessante ontwikkelingen zijn, blijft de vraag of er op een andere manier naar campagnes moet worden gekeken tijdens een crisis. Het antwoord daarop is ja. Met of zonder het thuiswerken of het verplicht thuis blijven, blijft het antwoord ja. Het is van belang de communicatieboodschap van elke campagne en adverteerder goed te bekijken en te evalueren of deze past bij het advertentie platform en deze niet te copy-pasten. Zoals we hebben gemerkt hebben externe factoren enorme invloed op de markt en is het aan ons om daarop te blijven te anticiperen.

Benieuwd wat de inzet van Spotify voor jouw merk kan betekenen? Wij denken graag met je mee!

Mediabureau ZIGT – Yasmina Azzamouri