Stabilisatie tijdschriftbereik in zicht?
26-09-2014

NOM Print Monitor:
Stabilisatie tijdschriftbereik in zicht?

Vorige week heeft het NOM de nieuwe print bereikscijfers gepubliceerd. Uitgevers van printmedia hebben het zwaar, dat is geen nieuws meer. In tijdschriftenland is het realiseren van een kleine stijging in bereik onder de doelgroep inmiddels een grote prestatie. Welke tijdschriften mogen we als de winnaars van het afgelopen jaar beschouwen?

Onder de 5 grootste vrouwenbladen, Libelle, Margriet, Vrouw, LINDA. en Vriendin laat alleen LINDA. in de periode 2013 II – 2014 I een positieve bereiksontwikkeling zien onder Vrouwen 13+. De andere titels laten vrijwel elk jaar een daling zien in bereik, met name de grootste titel Libelle. Wel blijft Libelle in bereik nog altijd veruit het grootste vrouwenblad.

Kijken we naar de overige vrouwenbladen dan zien we opvallende stijgingen bij de bladen Vorsten en Royalty. Zou het nieuwe koningschap van Willem-Alexander, of wellicht eerder de populariteit van koningin Maxima misschien hieraan hebben bijgedragen? Ook de Knip Mode en Knippie laten een stijging in bereik zien, wat hoogstwaarschijnlijk een gevolg zal zijn van de consument die in moeilijke economische tijden zich meer van zijn creatieve kant laat zien.

Bij de woon- en tuinbladen zijn het VT Wonen, Eigen Huis & Tuin en Elle Decoration die een kleine stijging in bereik laten zien onder de doelgroep 13+. Het beeld bij de gezinsbladen (o.a. Kampioen, Privé, Weekend, Story) is een stuk stabieler, al is bij nagenoeg alle bladen wel een licht dalende trend waar te nemen. Tenslotte de zogenaamde opvoedingsbladen, hier zijn geen duidelijk winnaars te vinden, met uitzondering van J/M Ouders die heel licht stijgt in het bereik onder vrouwen 13+. Deze titel heeft in 2012 waarschijnlijk de grootste klap al te verwerken gehad en lijkt zich te stabiliseren.

Ik verwacht dat er de komende jaren een behoefte zal blijven bij de consument om deze titels in papieren versie te blijven lezen. En zeker de titels die met hun tijd mee gaan en hun doelgroep als het ware kunnen lezen, zoals LINDA. zullen snel een stabilisatie in bereik zien.