Stopt of start Exterion Media nu met billboards?
21-09-2020

Wat is het nu?
Stopt of start Exterion Media nu met billboards?

Op 2 november 2016 maakte Exterion Media bekend met ingang van 1 januari 2017 te stoppen met haar traditionele Billboardnetwerk (reclame op het 8m2 formaat) om drie jaar later precies het tegenover gestelde persbericht te sturen. Waarom wilde Exterion Media ook alweer stoppen?

De redenen voor de daling van de billboardmarkt zijn divers:

  • tot voor de crisis van 2008/2009 waren de grootste adverteerders automotive en financials; deze adverteerders lieten hun bestedingen zeer sterk inkrimpen en het bleek voor de billboardmarkt onmogelijk voldoende andere adverteerders te vinden
  • het succes van reclame op het  2m2 formaat (overal in Nederland aanwezig), waarbij het portrait formaat aansluit op bestaande digitale uitingen (Facebook e.d.)
  • adverteerders willen steeds dichter bij het aankooppunt zitten (en billboards staan daar toch meestal verder vanaf)” (bron: nabb)

Ook toen al was bekend uit het buitenreclame onderzoek dat billboards een grote impact met hoog bereik hebben. Voor adverteerders kunnen billboards dus een bijzonder interessant medium zijn. Dat was toen zo en dat is nu nog steeds. Dus waarom werden ze verwijderd? Wist Exterion zelf deze waardevolle contacten met doelgroepen wel goed te positioneren en te verkopen?

Afijn, ze komen dus weer terug – echter nu in digitale vorm en twee vierkante meter kleiner. Exterion Media maakt bekend per 1 oktober 10 digitale billboards in Maastricht te gaan exploiteren. Dit najaar volgen nog eens 14 digitale billboards in Diemen en Leiderdorp. Hiermee zet Exterion Media de volgende stap in het versterken van haar digitale netwerk.

“De digitale billboards van 6m2 zijn uniek in het straatbeeld. Ze bieden de impact van het ‘ouderwetse’ billboard maar de voordelen van Digital Out-of-Home; flexibel om in te kopen en uitingen aan te passen. Tevens biedt het portrait formaat van de digitale billboards de ideale mogelijkheid deze met campagnes op traditionele posters en/of reguliere digitale schermen te combineren” (bron: Exterion Media)

He he eindelijk komen ze er zelf ook achter bij Exterion dat billboards in het straatbeeld thuishoren.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer