Amusement of politiek?
09-03-2017

Wat keek Nederland?
Amusement of politiek?

Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, op zondag 5 maart 2017 omgetoverd tot politieke arena, opende de deuren voor het zogenoemde Carré-debat. Dit debat is live uitgezonden op RTL4 in hetzelfde tijdvak waarin NPO1 een bijzonder sterke programmering heeft. Hoewel het toekomstige bestuur van Nederland (feitelijk gezien) één van de belangrijkste dingen op de agenda van het Nederlandse volk zou moeten zijn, kiest de TV-kijker tóch voor Boer Zoekt Vrouw.

NPO vs. RTL

Het Carré-debat startte om 21:00 uur op RTL4, precies op de helft van de uitzending van Boer Zoekt Vrouw (20:30-21:30 uur op NPO1). Momenteel is zondagavond voor velen de avond waarop BZV wordt gekeken, waarop ook zondag 5 maart geen uitzondering was: met ruim 4,3 miljoen kijkers domineerde NPO1 ook deze avond weer qua zenderaandeel. Dit is goed terug te zien in de relatief lage(re) kijkcijfers van RTL4 aan het begin van de uitzending van het debat. Enkele noemenswaardigheden:

  • Het debat startte om 21:00 uur met een notering van 900 duizend TV-kijkers.
  • Na een voorzichtige stijging naar ruim 1,1 miljoen in 25 minuten tijd, stegen de kijkersaantallen vanaf 21:30 uur duidelijk harder. Het grootste aandeel werd hierbij geleverd door NPO1, waar BZV net was geëindigd.
  • Direct na afloop van het programma Floortje Naar Het Einde Van De Wereld (21:30-22:15 uur, tevens NPO1 met ruim 2,7 miljoen kijkers), steeg het aantal kijkers van het Carré-debat kort van 1,6 naar 2 miljoen.
  • Gemiddeld heeft het Carré-debat een kleine 1,7 miljoen kijkers gescoord.

Carré-debat eindigt in top 3 van zondagavond

Het Carré-debat heeft zich uiteindelijk mooi staande gehouden tussen (met name) NPO1 en 3. Waar deze twee zenders met Boer Zoekt Vrouw, Floortje Naar Het Einde Van De Wereld en Zondag Met Lubach (NPO3) maar liefst 3 van de 5 best bekeken programma’s van de zondag in het portfolio hebben, bezette het Carré-debat een mooie derde plaats in ditzelfde rijtje. Hoewel duidelijk bleek dat een groot deel van TV-kijkend Nederland in eerste instantie een voorkeur had voor de populaire NPO1-programma’s, is een groot deel uiteindelijk alsnog overgestapt naar de verbale strijd tussen de lijsttrekkers.

Ook voor RTL was de uitzending een mooi hoogtepunt, gerekend over de afgelopen 4 zondagen. Het debat was immers de best bekeken uitzending binnen die periode, met ruim 400 duizend kijkers meer dan bijvoorbeeld het Rode Hoed debat van zondag 26 februari j.l. RTL had dit hoge aantal kijkers echter zelf ook niet voorzien. Ze hebben met name het derde en vierde reclameblok exceptioneel goed gescoord, respectievelijk 3,9 en 3,1 maal hoger dan de prognoses (doelgroep 18 jaar en ouder).

Zender starttijd Programma Eindtijd Kijkdichtheid '000
NPO1 20:45 u Boer zoekt Vrouw (internationaal) 21:25 u 4.380
NPO1 21:33 u Floortje naar het Einde van de Wereld 22:13 u 2.793
RTL 4 21:01 u Carré-debat 22:54 u 1.691
NPO3 21:24 u Zondag met Lubach 21:53 u 1.402
RTL 4 20:10 u Moordvrouw 21:00 u 1.359

Bron: SKO, 13 jaar e.o.

Mediabureau ZIGT, Dion Scheepmaker