Talpa bouwt verder aan echt Nederlands mediabedrijf
24-11-2017

De plannen van John
Talpa bouwt verder aan echt Nederlands mediabedrijf

Gisteren heeft Talpa in het DeLaMar theater in Amsterdam een deel van de plannen voor het komende jaar gepresenteerd. John de Mol introduceerde de middag met de aankondiging vol door te willen investeren in een echt groot Nederlands mediabedrijf. De nieuwe BtoB naam van het bedrijf wordt Talpa Network.

De Mol kondigde daarbij ook gelijk de overname van Emesa (de partij achter onder meer Vakantieveilingen) aan, dat met name een belangrijke rol speelt in de doorontwikkeling van het Talpa Smart Data platform. Emesa heeft miljoenen profielen en deze zullen gebruikt gaan worden om advertenties nog beter aan te laten sluiten op een specifieke gebruiker. Data gaat komend jaar binnen Talpa Network een nog belangrijkere rol spelen en hiermee gaat Talpa de strijd aan met Google en Facebook.

John de Mol wilde verder echt een lans breken voor investeringen in de Nederlandse mediasector en gaf een kwinkslag aan zijn verhaal door aan te geven zelfs het afschaffen van de dividendbelasting hiervoor in te willen ruilen.

Talpa Media Solutions

CCO Peter de Mönnink kondigde het nieuwe geïntegreerde salesbedrijf van Talpa aan: Talpa Media Solutions. De Mönnink deed hierbij tien beloften aan adverteerders en mediabureaus en dat waren er meer dan hij ooit aan zijn vrouw had gedaan, naar eigen zeggen. Talpa Media Solutions wordt een one stop shop voor TV, radio, digital, social, data en creatie. Het betekent onder meer dat de nu nog gescheiden sales van TV (SBS) en radio (OMS) in 2018 volledig geïntegreerd zullen worden. OMS komt als naam dan ook geheel te vervallen.

Richting bureaus en adverteerders worden Strategic Accountmanagers de spil binnen Talpa die op hun beurt de specialisten er intern bijtrekken. De komende maanden zal deze operatie worden vormgegeven. Ook worden nieuwe afrekenmodellen belangrijker. Zo wil Talpa vaker media aanbieden in ruil voor aandelen in bedrijven.

Programmering TV

Ook waren er gedurende de middag diverse ontwikkelingen op programmagebied. Als eerste werd de terugkeer van Peter R. de Vries naar SBS bekend gemaakt. Hij gaat vanaf volgend jaar het programma ‘de Raadkamer’ presenteren. Een studioprogramma over misdaad en de achtergronden daarvan.

Verder wordt er fors geïnvesteerd in lokale content op Net5, waardoor juist ook in het voorjaar veel Nederlandse programma’s te zien zullen zijn. The Bachelor keert in een Nederlandse uitvoering terug en het door Nicolette van Dam gepresenteerde Veel Liefs uit Holland is een afgeleide van Boer Zoekt Vrouw internationaal, maar dan niet persé met boeren, maar met expats in het algemeen.

Op SBS6 komt de nieuwe Nederlandse dramaserie Zomer in Zeeland met Daniël Boissevain in de hoofdrol en wordt het internationale kassucces The Wall geprogrammeerd in samenwerking met de BankGiroLoterij. Daarnaast wordt het aloude Klasgenoten in een nieuw jasje gegoten, ditmaal gepresenteerd door Viktor Brand.

Tijdens de Olympische Winterspelen wordt er een crossmediaal platform opgezet waar 24 uur per dag achtergronden, huldigingen in het Holland Heineken House en interviews te zien zijn. 538 is al jaren aanwezig, maar dit jaar wordt dat gecombineerd met SBS6.

Tot slot gaat Talpa ook groot investeren in een nieuw kanaal: Voetbal TV, een online kanaal waar in samenwerking met de KNVB amateurwedstrijden centraal zullen komen te staan. Het wordt volledig geautomatiseerd en het doel is om 80.000 amateurwedstrijden per jaar zichtbaar te kunnen maken. Komend jaar worden 100 amateurclubs aangesloten.

Verwachting 2018

Het is duidelijk dat Talpa Network ambitie uitstraalt. Wij denken dat er op korte termijn nog de nodige acquisities zullen plaatsvinden. Goed ook om te zien dat er juist in content door geïnvesteerd wordt. De positionering van de radiozenders zullen worden aangescherpt en hopelijk leidt het op TV ook tot een hoger marktaandeel. Hoe Talpa Media Solutions straks operationeel zal werken zal moeten blijken, maar een echte integratie juichen wij toe.

ZIGT Mediabureau, Rogier Bruggeman en Janinka Zilverschoon