Tariefstructuur ProMille Media ingewikkelder dan gedacht
24-03-2016

Mooi initiatief, of toch niet?
Tariefstructuur ProMille Media ingewikkelder dan gedacht

Begin 2016 heeft Holland Media Combinatie het initiatief ‘ProMille Media’ opgestart. ProMille Media is het verkooploket voor verschillende adverteerders (BDU Media, NDC Mediagroep, Mediagroep Limburg en Holland Media Combinatie) in zowel huis aan huis als dagbladen. De visie achter dit loket is dat adverteerders en uiteraard mediabureaus gemakkelijk via 1 partij de titels van de genoemde uitgevers kunnen inkopen. Op het eerste gezicht een mooi initiatief, wat een hoop tijd en moeite zal schelen voor zowel uitgever als inkoper en adverteerder

Addertje onder het gras

Zoals al aangegeven ‘op het eerste gezicht een mooi initiatief’. Zodra je dieper in de tariefkaarten duikt, schept dit meer verwarring dan je zou denken. De tariefstructuur van ProMille Media is namelijk anders dan de structuur die aangesloten uitgevers zelf hanteren.

De huis aan huis titels van Holland Media Combinatie worden bijvoorbeeld afgerekend op CPM o.b.v. bereik, waar ProMille Media afrekent op CPM o.b.v. oplage. Twee compleet verschillende gegevens, die moeilijk naast elkaar te leggen zijn. Dit zien we ook als we de tariefkaarten tegenover elkaar zetten. (zie onderstaande afbeelding).

Titel Oplage Bereik Kosten HMC Kosten PM
Witte Weekblad Noordwijk 15.024 13.300 € 532 € 586
Witte Weekblad Katwijk 26.972 21.400 € 856 € 1.052
Weekblad Ouder Amstel 10.196 11.900 € 476 € 816
West-Fries Weekblad Hoorn 37.099 31.100 € 1.244 € 1.168

Op de tariefkaart valt een groot aantal titels duurder uit bij ProMille Media dan bij Holland Media Combinatie. Dit heeft onder andere te maken met het CPM-tarief dat wordt aangehouden. Het CPM-tarief van Holland Media Combinatie ligt voor lokale titels op € 40,-. ProMille Media houdt een staffel aan op basis van oplage, welke uiteen loopt van € 20,- tot € 80,-.

Mijn eerste gedachte was dat de verschillen in tarieven ook te maken hebben met de oplage in verhouding tot bereik. In verschillende regio’s is het bereik van huis aan huis, in tegenstelling tot dagbladen, namelijk lager dan oplage. Echter is dit toch niet helemaal het geval. In bovenstaande afbeelding zien we bijvoorbeeld dat het bereik van ‘Weekblad Ouder Amstel’ hoger is dan de oplage en tóch is het tarief bij ProMille Media vele malen hoger dan bij Holland Media Combinatie. Dit werkt ook de andere kant op; de oplage van ‘West-Fries Weekblad Hoorn’ valt een stuk hoger uit dan het bereik, waardoor de kosten bij ProMille Media in dit geval lager uitvallen.

Al met al een gegeven dat veel verwarring veroorzaakt.

Correctie op basistarieven

Uiteraard is deze verwarring ProMille Media niet ontgaan. Zij hebben inmiddels een lijst opgesteld met titels waar een correctie wordt berekend over het basistarief. Op deze manier worden de tarieven die hoger uitvallen bij ProMille Media teruggebracht naar hetzelfde tarief als bij Holland Media Combinatie. In onderstaande tabel is dit terug te zien van voorgaand genoemde titels.

Titel Kosten HMC Kosten PM Correctie Kosten PM na correctie
Witte Weekblad Noordwijk € 532 € 586 - 9,21% € 532
Witte Weekblad Katwijk € 856 € 1.052 - 18,62% € 856
Weekblad Ouder Amstel € 476 €816 - 41,64% € 476
West-Fries Weekblad Hoorn € 1.244 € 1.168 n.v.t. n.v.t.

Gebrek aan transparantie

Een vraag die dan direct bij mij te binnenschiet is waarom ProMille Media de correcties niet direct op de tariefkaart heeft verwerkt. “De keuze van het doorvoeren van deze tariefstructuur en het gelijktrekken van de tariefberekening moet meer transparantie bieden”; aldus Marcel Schotman (Salesmanager ProMille Media). Zolang de correcties niet opgenomen worden op de tariefkaart, is transparantie niet aan de orde. Naar mijn mening wordt het zicht op tarieven juist waziger.

Persgroep kampt met soortgelijke problemen

Niet alleen ProMille Media kampt met deze problemen. Ook voor de Persgroep is het lastig om tarieven op één lijn te krijgen. De Persgroep werkt voor huis aan huis met CPM o.b.v. oplage. In onderstaand tabel worden de verschillen in de tarieven weergegeven.

Titel Uitgever Kosten Uitgever Kosten Persgroep
WeesperNieuws Enter Media € 795 € 809
Zaanstreek op Zondag Rodi Media € 1.936 € 2.296
Dedemvaartse Courant Boom Uitgevers € 1.147 € 1.140
Leids Nieuwsblad (combinatie) Buijze Pers € 2.583 € 2.607

De Persgroep is inmiddels op de hoogte van de tariefverschillen, maar doet hier tot dusver nog niets mee. Waar er bij ProMille Media een correctie wordt aangebracht op de tarieven, betaal je bij De Persgroep simpelweg gewoon te veel. Naar mijn mening een zeer kwalijke zaak, waar snel verandering in moet komen! Wordt vervolgd…

Mediabureau ZIGT, Anieke van der Lee