Telegraaf op tabloid: 40 procent minder advertenties
28-01-2015

Stijgende omzet
Telegraaf op tabloid: 40 procent minder advertenties

De bruto omzet steeg in het vierde kwartaal – bij de introductie van het tabloidformaat – maar het aantal advertentiepagina’s liep sterk terug. Dat blijkt uit Nielsen-data. Uit deze data komt naar voren dat de advertentiepagina’s in De Telegraaf daalden van 2.710 in het vierde kwartaal van 2013 naar 1.674 in het vierde kwartaal van afgelopen jaar. De ‘eigen’ advertenties zijn hierbij niet meegerekend.

Ook de nieuwe Metro (eveneens TMG) – sinds begin oktober ging gratis dagblad Spits erin op – kampte met een daling van de advertentiepagina’s: 976 tegen 1.186. TMG-breed is de daling 42 procent. De dagbladen van De Persgroep – Volkskrant, AD en Het Parool – noteerden wel een stijging in aantal advertenties.

Media 2013-Q4 2013-Q4 2014-Q4 2014-Q4
Bestedingen Aantal adv Bestedingen Aantal adv
De Telegraaf 35.522.039,52 2.710 54.642.672,01 1.674
AD Nieuwsmedia 26.786.827,70 1.598 29.117.347,98 1.608
Metro 17.019.102,89 1.186 18.083.092,06 976
De Volkskrant 14.951.679,49 1.723 16.133.605,40 1.820
Sp!ts (oud) 10.694.973,49 733 577.712,26 36
Het Parool 3.786.814,94 1.147 4.135.501,79 1.267

Dat de bruto omzet in het vierde kwartaal wel fors is toegenomen, zegt niets over het uiteindelijke nettoresultaat, omdat er flinke kortingen zijn. De Telegraaf ging op 10 oktober vorig jaar over op tabloidformaat. Tegelijkertijd werd Metro vernieuwd en Spits opgeheven. De nieuwe commerciële directie van de TMG heeft een flinke opdracht om het tij te keren. Er is nu namelijk ruimte.

Proefabonnementen en oplage

De Telegraaf heeft sinds de overgang naar tabloidformaat zo’n 65.000 proefabonnementen kunnen afsluiten. Hoeveel procent daarvan naar een vast abonnement is overgegaan, is niet bekend. Bij betaalde proeven moet 10-15% haalbaar zijn. Marc Albert, bij TMG verantwoordelijk voor De Telegraaf printoplage, wil geen specifieke cijfers geven. ‘Wel kan ik zeggen dat de conversie van de nieuwe proefabonnementen op schema loopt.’

De HOI-cijfers over het vierde kwartaal 2014 maken meer duidelijk, maar deze verschijnen pas in maart dit jaar.

Meer informatie: artikel Adformatie

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer