Terugblik op de luistercijfers van 2018
01-02-2019

Ontwikkelingen radiocijfers
Terugblik op de luistercijfers van 2018

Afgelopen week zijn de luistercijfers van de laatste meetperiode van 2018 – november/december – gepubliceerd. Een goed moment om te kijken wat de zenders afgelopen jaar hebben gepresteerd. Welke ontwikkelingen hebben we gezien? Welke zenders hebben goed en welke zenders hebben wellicht minder goed gepresteerd?

Winnaars en verliezers

Over heel 2018 bekeken is Radio 2 als grote marktleider uit de bus gekomen. Het vlaggenschip van de publieke omroep heeft afgelopen jaar een gemiddeld marktaandeel van 12,6% gerealiseerd, het hoogste percentage dat de zender ooit heeft bereikt in doelgroep 10+. Dit betekent een stijging van maar liefst 10,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Radio 2 neemt het stokje hiermee over van Radio 538, het paradepaardje van Talpa. De marktleider van 2017 daalt in 2018 met 4,1% naar een marktaandeel van 11,6%. De sterkste stijger – en wat ons betreft de grote winnaar van 2018 – is Radio 10, de zender die afgelopen jaar in de top 5 is doorgedrongen. Met een stijging van maar liefst 34,4% ligt de zender op koers om zich de komende jaren in de absolute top te nestelen. In lijn met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren vertoont 3FM de sterkst dalende lijn, gebaseerd op een daling van 37%.

Hieronder zijn de stijgingen en dalingen op basis van marktaandeel te zien van alle zenders, binnen de meest relevante doelgroepen. Opvallend is dat Radio 2 in 2018 binnen elke doelgroep is gestegen, met uitzondering van 65+. De zender vertoont de sterkste stijging in doelgroep 20-34, waarbij een groei van maar liefst 30,3% is gerealiseerd. Het marktaandeel in deze relatief jonge doelgroep is 11,6%, waardoor het nog altijd Qmusic en Radio 538 voor zich moet dulden. Radio 538 levert in 2018 vooral in qua marktaandeel onder jongeren tussen 10 en 19 jaar, waar het aandeel met maar liefst 20,5% daalt. Opvallend is dat de stijging binnen deze doelgroep in 2017 met 20% juist het grootste was. Het luisterprofiel van Radio 538 lijkt dan ook licht verouderd, aangezien de stijging in doelgroep 65+ het met 8,7% het sterkste is (goed voor 0,2 procentpunt).

Radiozenders marktaandeel

Radio 10 stijgt fors binnen alle doelgroepen en trekt zodoende de stijgende lijn van 2017 rustig door. Het eigen record van 2017, een marktaandeel van 7,8% in nov/dec van dat jaar, is in 2018 maar liefst zes maal verbroken met als hoogtepunt een aandeel van 10,1% in okt/nov 2018. De zender stijgt het snelst binnen de BtoB doelgroep, waarin de zender stijgt van 5,8% naar 9,4% (stijging van 62,1%). Ook onder jongeren wint de zender aan populariteit, gezien de sterke stijgingen binnen 10-19 jaar (43,8% stijging) en 20-34 jaar (45,8%). Qmusic lijkt de aandacht eveneens te hebben getrokken onder jongeren tussen 10-19 jaar. Onder deze doelgroep laat de zender een stijging zien van bijna 25%, waarmee het momenteel op een tweede positie achter Radio 538 genoteerd staat. Hoewel Sky Radio onder deze doelgroep ook een stijging laat zien, is het hiermee een plaats in de rangorde gezakt.

Wisselingen van de wacht

2018 is een veelbewogen jaar geweest voor verschillende (grote) namen. De headline kwam van Edwin Evers, die in Q1 2018 het aanstaande afscheid van ochtendshow ‘Evers Staat Op’ op Radio 538 aankondigde. Op 21 december sloot Evers 21 jaar ochtendshow af, waarna hij is afgelost door Frank Dane. Toeval of niet, niet lang na het aangekondigde afscheid van Evers heeft Talpa een andere grote naam in radioland aan zich weten te binden voor in het ochtendtijdvak. Begin april volgde namelijk het nieuws dat Gerard Ekdom de overstap zou maken van Radio 2 naar Radio 10.

Kaper op de kust is Qmusic, die met het vertrek van Evers hoopt met name de jongere ‘zwevende luisteraar’ aan zich hoopt te binden. Met Marieke Elsinga als nieuwe sidekick van Mattie Valk wil Qmusic via de eigen ochtendshow een poging doen om met name in doelgroep 20-49 jaar een stijging te bewerkstelligen. Gedurende het afgelopen jaar is het marktaandeel in deze doelgroep reeds gestegen van 11% in jan/feb naar het hoogste percentage in okt/nov met 14,1%. We zijn benieuwd of Qmusic deze stijgende lijn weet door te zetten en of het inderdaad mensen over de streep weet te trekken om van Radio 538 over te stappen naar Qmusic.

Ochtendspits

Als we kijken naar doordeweekse dagen (maandag t/m vrijdag), is het Radio 538 dat in 2018 de grootste marktaandeelhouder geweest in de ochtend (gerekend met tijdvak 06:00-09:00 uur), met een aandeel van in totaal 16,8% (doelgroep 10+). Wel moet gezegd worden dat de zender in het tijdvak een groei van ‘slechts’ 2% heeft doorgemaakt, vergeleken met 2017. In hetzelfde tijdvak volgen Radio 2 en Radio 1 op gepaste afstand met 13,1% en 12,4% marktaandeel, waarbij Radio 2 een sterke(re) stijging van 10% laat zien. De grootste winst is (wederom) behaald door Radio 10, die maar liefst 49% aan marktaandeel winnen. 3FM levert – net als in de overige tijdvakken – fors in op de ochtend; 30%.

Radiogala van het Jaar 

Op 30 januari j.l. vond het Radiogala van het Jaar plaats. Tijdens dit evenement van AvroTros is bekend gemaakt welk radioprogramma gezien wordt als het beste van 2018 (Gouden RadioRing), welke mannelijke en welke vrouwelijke dj boven de rest uitstaken (Zilveren RadioSter) en welke dj het grootste aanstormende talent is gebleken (Marconi Award).

Uiteindelijk heeft ‘Evers Staat Op’ de meest vooraanstaande radioprijs – de Gouden RadioRing – voor de tweede maal gewonnen. De RadioRing is een publieksprijs, waarvoor door luisteraars wordt gestemd. Edwin Evers sluit hiermee 21 jaar af met een hoogtepunt en kreeg van het aanwezige publiek een staande ovatie. De Zilveren RadioSter vrouw is naar Marieke Elsinga gegaan, die sinds halverwege 2018 onderdeel is van het duo Mattie & Marieke op Qmusic. De Zilveren RadioSter man ging naar Bram Krikke (SLAM!), die behalve hoorbaar op de radio ook te zien is via het YouTube-kanaal van SLAM!. Behalve de RadioSter mocht Krikke tevens een Marconi Award in ontvangst nemen.

Mediabureau ZIGT – Dion Scheepmaker