Tips en Tricks van Qmusic
09-11-2018

ZIGT Music
Tips en Tricks van Qmusic

Afgelopen week was ZIGT uitgenodigd bij Qmusic voor de Summer School. De Summer School – de naam zegt het al – vond eerder deze zomer plaats, maar door krappe agenda’s lukte het niet om aan te sluiten. Zodra je de lift naar Qmusic pakt, word je al meegenomen in het Qmusic-gevoel: discobollen aan het liftplafond, liftbehang van dansend publiek en natuurlijk Qmusic uit de speakers.

De Summer School is een kennissessie voor radioplanners over radio in het algemeen. Radio is, na TV, nog steeds het meest dominante mediumtype. Maar liefst 90% van de Nederlanders luistert naar radio waardoor radio nog steeds bij uitstek hét medium is om de massa te bereiken.

Qmusic doet veel onderzoek naar de likeability van spots. Zij doen dit het liefst samen met het reclamebureau, mediabureau en adverteerder. Een panel van luisteraars gaat de spot beoordelen en het resultaat wordt gedeeld met de betrokken partijen. Zo heeft Qmusic inmiddels duizenden spots die zij onderzocht hebben en hier kunnen we dus een paar mooie learnings uit trekken.

Op radio wil je relevant opvallen. Naast een goede radioplanning, staat de campagne dus met een goede creatie. Een advertentie kan in het begin goed scoren, maar kan door de lange duur van de campagne heel irritant worden.

Ruim 50% van likeability wordt verklaard door emotionele kenmerken. Daarom is het van belang om de 4B’s (Blij = belangrijkste emotie, Bedroefd, Bang en Boos) op de juiste manier én afwisselend in te zetten. Hoe hoger het percentage likeability, des te meer het gedrag toeneemt en dat is wat we uiteindelijk willen bereiken. Naast deze 4B’s is er nog een extra variant en dat is Bijzonder, want reclame is relevant opvallen.

Er zijn ook emoties die een negatieve invloed hebben op de likeability van een spot: woede en afschuw. Daarnaast is er nog een gevaarlijke variant en dat is humor. Dit komt omdat humor een tricky emotie is, want humor is niet voor iedereen gelijk.

Qmusic heeft veel onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van luisteraars. Zo hebben zij in kaart gebracht wanneer de luisteraar behoefte heeft om ‘onderdeel’ te zijn van een goed gesprek met de DJ’s. De ochtendspits (van 6 uur tot 10 uur) en de avondspits (van 16 uur tot 20 uur) zijn momenten dat een luisteraar vaak alleen in de auto zit, maar toch graag betrokken is bij een gesprek. Tijdens deze tijdstippen kun je dus meer gezellig geklets verwachten, alsof je twee gezellige mensen op de achterbank hebt zitten.

Net na de lunch heeft men over het algemeen behoefte aan wat opzwepende muziek: je hebt zwaar geluncht en je moet nog de hele middag werken.. En daar is Qmusic met uptempo hitjes! Tijdens kantooruren willen we niet teveel geklets; radio is nog steeds een mediumtype waarbij we vooral aan multitasking doen naast het getik op onze toetsenborden.

ZIGT Mediabureau, Danielle Welter, Tessa Schalk en Milous Wallig