Toch Out of Home inzetten, ondanks dat we minder buiten komen?
04-05-2020

Zichtbaar op straat
Toch Out of Home inzetten, ondanks dat we minder buiten komen?

Het is momenteel niet de makkelijkste periode om op straat je uiting zichtbaar te krijgen. Veel mensen blijven noodgedwongen binnen en vinden hun weg naar buiten slechts bij het maken van een ommetje of bij het halen van een boodschap. Hoe kun je nu alsnog je merk goed zichtbaar maken in deze periode?

Om antwoord te kunnen geven op bovenstaande vraag nemen wij je eerst even mee in de verschillende manieren van inkoop van Out of Home. Hieronder geven wij per inkoopmethode weer wat de voor- en nadelen zijn van deze manier van inkopen.

Klassiek Out of Home (OOH)

Landelijke inzet mogelijk, maar moeilijk lokaal te targetten. Relatief weinig controle door adverteerder v.w.b. wijzigingen van de campagne en creatie. Daarentegen zijn de kosten per 1000 bereikte mensen relatief laag. Het bereik van alle klassieke OOH-vakken zijn te meten met het Buitenreclame Onderzoek (BRO).

Digital Out of Home (DOOH)

‘Semi landelijk netwerk’ met focus op randstad. Dit netwerk groeit hard; in bijna elke stad komen er mondjesmaat nieuwe objecten bij. Digitaal is veel meer controle mogelijk door de adverteerder; specifiek targetten, campagne wijzigen wanneer nodig en meerdere creaties zijn mogelijk. Ook is het mogelijk slim in te kopen door te targetten op bijv. actualiteiten, weersomstandigheden en verkeerssituatie (bijv. file). De inkoop is complexer aangezien veel exploitanten actief zijn in DOOH, en een ‘semi landelijk rondje’ dus vaak uit inkoop bij meerdere partijen bestaat. Hierdoor moeten meerdere exploitanten meegenomen worden in de mix. Het bereik van DOOH meten is lastiger, doordat meerdere exploitanten actief zijn en er nog niet één eenheid gebruikt wordt voor het doorrekenen van een campagne.

Programmatic Out of Home

Ook programmatic is een manier van inkopen, al is dit in de markt nog relatief nieuw. Wat dit inhoudt is dat wij reclameobjecten inkopen door middel van een geautomatiseerd veiling systeem. Dit is mogelijk voor vrijwel alle digitale reclameobjecten in Nederland. Het voordeel van programmatic Out of Home is dat schermen van alle exploitanten in één keer kunnen worden ingekocht zonder specifieke deals te sluiten met exploitanten. Hierdoor kunnen wij kijken naar de optimale inzet (welk scherm presteert het beste voor de doelstelling) ongeacht bij welke exploitant dit scherm hoort. Qua creatie zijn er veel mogelijkheden. Zo kunnen er veel creaties worden gemaakt welke gekoppeld worden aan criteria als weer, locatie e.d.

Omdat Programmatic Out of Home via een veilingsysteem verloopt is er nooit 100% garantie op uitlevering, echter is dit gezien de nieuwigheid van deze inkoopvorm voor dit medium bijna nooit uitverkocht. Dit bespaart veel tijd én geld. Verder slaan alle voordelen van DOOH ook op de programmatic inzet. Doe er je voordeel mee!

Welke inkoopmethode raadt ZIGT op dit moment aan?

Kort samengevat is dit afhankelijk van de doelstelling van de campagne.

Wil je massaal zichtbaar zijn door het hele land, raden wij nog altijd traditionele analoge objecten aan (houd alleen wel rekening met een lager bereik dan pre-coronar het geval is).
Echter gedurende deze rumoerige tijd raden wij adverteerders aan om te experimenteren met de mogelijkheden voor Programmatic inzet. Dit omdat je hiermee je doelgroep specifiek kunt targetten, zichtbaar bent op plekken waar mensen nog wél komen (bijv. winkelcentra en tankstations) en kunt inspelen op de actualiteit. En je krijgt gegarandeerd de impressies/vertoningen waar je voor betaald, waar dit met analoge Out of Home of Digital Out of Home niet altijd gegarandeerd is. Ook voor programmatic inzet geldt dat de impressies die je krijgt gebaseerd zijn op prognoses van de onderzoeken die bereik cijfers meten. Dus de huidige afname drukte rondom schermen vanwege COVID-19 worden hierin niet meegenomen.
Bijkomend voordeel is wel dat de prijs voor programmatic inzet tijdelijk verlaagd is door de exploitanten, en programmatic daarmee veelal goedkoper is dan andere inkoop methodes. Ook kunnen wij de campagne constant monitoren, bijstellen en in geval van nood kosteloos stop zetten.

Mocht je hier vragen over hebben, of met ons willen sparren voor de optimale inzet van je OOH-campagne, neem dan contact op met je contactpersoon bij ZIGT of stuur een email naar info@zigt.nl.