Trends in digitale media
21-12-2015

Wat valt ons op?
Trends in digitale media

Yes! Het is weer eind december! En wat betekent dat, naast kerstbomen, vuurwerk en champagne…? Dat er weer een nieuwe versie uit is van Trends in Digitale Media! Het onderzoek wat twee maal per jaar wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met GPT, KVB-SMB, PMA, RAB en SPOT, en waarin meer dan 1000 Nederlanders worden ondervraagd over het bezit van verschillende devices en het gebruik hiervan.

Wat was er dan zo opvallend in deze editie? Welnu, het lijkt erop dat de Nederlander een beetje “digitale media” moe is. Het volgende viel ons het meeste op:

Device moeheid?

De rek in de verschillende devices is er een beetje uit. Het aantal Nederlanders met één van deze devices in bezit is niet gegroeid. Niet zo gek ook; de mensen die een smartphone, tablet of smart TV wilden, die hebben er inmiddels wel eentje. De 20% van de mensen die nu nog geen smartphone hebben, of de 35% die geen tablet hebben, gaan er waarschijnlijk geen meer kopen. Misschien wanneer deze in de uitverkoopbak van action ligt voor €5,-, maar nog waarschijnlijker kopen zij deze gewoon niet, simpelweg omdat zij hier geen behoefte aan hebben.

Opvallend in het bezit van smart tv’s is dat blijkbaar 34% van de Nederlanders wel een smart tv heeft gekocht, maar 22% hiervan niet per se op het stukje ‘smart’ van de televisie zat te wachten. Iets meer dan driekwart van de smart tv bezitters geeft aan daadwerkelijk gebruik te maken van de functionaliteiten die een smart tv biedt. De rest heeft (nog) niet door wat zij ermee kunnen. Hier verwachten wij nog wel wat groei, als mensen eenmaal ontdekken wat ze kunnen met hun smart tv, gaan zij hier wellicht ook meer gebruik van maken.

Ook de interesse in de nieuwe devices, op het gebied van gezondheid (health tracking) en in smartwatches neemt flink af.

Reclame moeheid?

In de markt is al veel te doen om het gebruik van ad blockers. Is deze paniek terecht? Ja en nee. Volgens dit onderzoek gebruikt 23% van de Nederlanders een ad blocker en onder 13-17 jarigen is dit percentage zelfs 32%. Maar op mobiele devices gebruikt slechts 7% een ad blocker. Hier schrikken wij niet zo van. Op tv, radio en in kranten bestaan er al jaren ad blockers; wegzappen en doorbladeren genaamd. Een goed geïntegreerde aanpak van je campagne over alle devices blijft dus belangrijk en wordt steeds belangrijker. Bereik je je doelgroep niet op een laptop, dan op een mobiel, of via een heel ander mediumtype.

Social media moeheid?

Facebook wordt minder populair onder jongeren. Langzaamaan deleten jongeren hun Facebook-account of maken er geen meer aan. Iets wat we jaren geleden ook al zagen gebeuren bij Hyves. Op het moment dat je moeder een account heeft, wordt het toch wat minder interessant. Daarnaast loopt de hoeveelheid posts van “vrienden van vrienden”, candycrush verzoeken en levensspreuken van vrouwen met een kort pittig kapsel de spuigaten uit en daar is (vrijwel) niemand in geïnteresseerd. Dit blijkt ook uit het feit dat Instagram en Snapchat daarentegen juist wel erg populair zijn onder jongeren. Hierbij kun je zelf kiezen wie je volgt en wie niet, waardoor er geen overkill ontstaat.

Kortom, het lijkt allemaal wat rustiger te worden in het “Digitale Medialandschap”. Het bezit van verschillende device is gemeengoed, social media worden bewuster gekozen en niet relevante reclame wordt nog altijd ontweken. Een mooie boodschap richting de kerst!

Bron: GfK, Trends in Digitale Media, december 2015.

Merel Tukker
Merel Tukker
Research Director