Trends in digitale media zomer 2015
13-08-2015

Computer says Go
Trends in digitale media zomer 2015

80% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft een smartphone en het tabletgebruik groeit gestaag. Nog steeds is Facebook het grootste socialmediaplatform van Nederland, maar Instagram en Pinterest winnen steeds meer aan populariteit. In dit artikel deelt ZIGT Onderzoek deze en andere interessante bevindingen uit het onderzoek Trends in Digitale Media.

Het rapport Trends in Digitale Media verschijnt elk half jaar en wordt uitgevoerd door GfK onder ruim 1.000 respondenten. De resultaten zijn representatief voor 13.250.000 internetters van 13 jaar en ouder in Nederland.

Smartphone- en tabletgebruik

Inmiddels is 80% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone, onder jongeren tussen de 13-19 jaar is dit zelfs 96%. Ook de 65+ers blijven niet achter: momenteel heeft bijna 60% een smartphone. De Nederlander gebruikt zijn of haar smartphone het meest voor bellen (86%), internetten (84%), e-mailen (80%), chatten (77%), sms-en (75%), foto’s maken (73%) en social media (68%). Ook dit lijstje blijft vrijwel hetzelfde in vergelijking met voorgaande metingen. Gemiddeld heeft men 29 apps op zijn of haar smartphone geïnstalleerd, waarvan Youtube, Nu.nl en Spotify het meest gebruikt worden.

Het tabletbezit in Nederland groeit gestaag, iets meer dan de helft (65%) heeft een tablet. Onder alle leeftijdsgroepen neemt het tabletbezit een vlucht, onder jongeren (13-17 jaar) is dit zelfs een significante toename: van 51% naar 59%. Ook de oudere doelgroep blijft niet achter: 60% van de 65-plussers heeft een tablet. Internet (89%), e-mail (74%), social media (64%) en spelletjes (61%) zijn de meest uitgevoerde activiteiten op de tablet. Deze top 4 is sinds juni 2013 niet gewijzigd. Gemiddeld heeft men 26 apps op zijn of haar tablet geïnstalleerd, waarvan Youtube, Nu.nl en Netflix het meest gebruikt worden.

Social media

Facebook is nog steeds het grootste socialmediaplatform: 74% van de Nederlanders heeft een Facebookprofiel, ongeveer net zoveel als in 2014. Ook de 65-plussers zijn steeds vaker op Facebook te vinden: ongeveer 65% heeft inmiddels een profiel op Facebook. In 2014 was dit nog ongeveer 55%. Van de jongeren heeft nog steeds 88% een profiel. Zij zijn daarnaast wel andere en meerdere platformen gaan gebruiken, zoals Instagram (57%) en Snapchat (57%) Deze sociale netwerken groeien enorm sinds december 2013.

De digitale lezer

Een derde van de Nederlanders leest een dagblad op zijn of haar smartphone (36%) of tablet (33%). Het aantal mensen dat uitsluitend digitaal is gaan lezen neemt toe over de jaren. In juni 2012 las nog 10% uitsluitend digitaal de krant, in 2015 ligt dit percentage op 17%. Ongeveer de helft leest de krant zowel op papier als digitaal, dit percentage blijft redelijk stabiel over de jaren heen. 35% heeft een dagblad-app geïnstalleerd, waarvan De Telegraaf, AD.nl en Volkskrant de meest gebruikte zijn. Dagblad-apps staan vaker op tablets dan op smartphones.

De digitale kijker

31% kijkt TV-programma’s via de laptop, dit percentage is stabiel over de jaren heen. De tablet (26%) wordt vaker gebruikt dan de smartphone (15%) voor het kijken van TV-programma’s. Gemiddeld kijkt men 11 minuten TV via de smartphone en 28 minuten via de tablet. Dat is langer dan in 2011, waar men gemiddeld 7 minuten TV keek via de smartphone en 17 minuten via de tablet. Youtube (57%), NPO Uitzending gemist (40%) RTL XL (24%) en Netflix (14%) zijn de meest gebruikte apps. 16% reageert wel eens op TV-programma’s via Facebook, 5% doet dit via Twitter.

De digitale luisteraar

De digitale luisteraar is weer meer via de smartphone te vinden: 22% luistert wel eens naar de radio via zijn of haar smartphone, 11% doet dit via de tablet. Met name de streamingdiensten nemen toe in populariteit: 16% tegenover 11% in december 2013.

Het toenemende tabletbezit is een interessant resultaat te noemen. Over de jaren heen is dit, in alle leeftijdsgroepen, enorm gestegen. De toename van het aantal digitale lezers en kijkers hangt daarmee samen: de tablet is hét device bij uitstek om de krant te lezen of een favoriet TV-programma te kijken. ZIGT blijft deze ontwikkelingen in de gaten houden.

Marnienke van der Maal
Marnienke van der Maal
Research Consultant