TV = Politiek
17-03-2016

Tweede Kamerverkiezingen
TV = Politiek

De afgelopen dagen kon je de TV bijna niet aanzetten zonder in aanraking te komen met politiek. Logisch, want de Tweede Kamerverkiezingen kwamen eraan. Als we inzoomen op de dag voor én dag van de verkiezingen: was Nederland dan ook in de ban van politiek?

Politieke interesse hoog in de laatste dagen voor de verkiezingen

Een van de belangrijkste debatten was afgelopen dinsdag 14 maart: Het NOS Verkiezingsdebat. Ruim 3,2 miljoen mensen hebben naar dit debat gekeken. Ook het EenVandaag Verkiezingsdebat waar Rutte en Wilders aan meededen op maandag 13 maart trok veel bekijks, ruim 2,2 miljoen kijkers. Voor beide debatten waren veel meer kijkers dan in eerste instantie verwacht, STER had de prognoses voor de kijkdichtheden lager ingeschat.

NPO trekt meeste kijkers op verkiezingsavond

Vlak voor het sluiten van de stembureaus werd op NPO1 en RTL4 gestart met primetime programma’s om Nederland op de hoogte te houden van de uitslagen. Op NPO1 stond “Nederland Kiest: De Uitslagen” geprogrammeerd. Deze keer zonder Herman ‘De Schermman’ van der Zandt. Deze uitzending werd door ruim 1,9 miljoen mensen bekeken. Daartegenover stond de “Uitslagenavond” van RTL4 geprogrammeerd. Deze uitzending heeft ruim 800 duizend mensen getrokken.

Hot topic op Social Media

Daarnaast werd ook op social media veel gesproken over de verkiezingen. Op de dag van de verkiezingen hebben ruim 80.000 mensen berichten verspreid over de verkiezingen. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland werd 15 maart veel gesproken over de Tweede Kamerverkiezingen, zowel op social media als op tv.

Nederland is namelijk het eerste land van Europa dat weer grote verkiezingen heeft gehouden, gevolgd door Frankrijk (april) en Duitsland (september). Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen waarbij Trump heeft gewonnen waren veel media angstig dat populisme ook de overhand zou nemen in Europa. Na de Tweede Kamerverkiezingen zien veel media de uitslag als een voorteken dat populisme voor een groot deel van de bevolking niet de oplossing is.

Bron: Coosto
Danielle Crombeen
Danielle Crombeen
Media Consultant