TV-reclame heeft groot effect op kinderen
02-12-2014

Reclame heeft invloed op kinderen
TV-reclame heeft groot effect op kinderen

Televisie kijken is en blijft een populaire bezigheid, met name onder kinderen. Reclame op tv maakt dan ook de meeste indruk op kinderen, dit blijken kinderen beter te onthouden dan reclame via een ander medium. Gemiddeld kijken kinderen zo’n 83 minuten per dag naar televisie. De manier van televisiekijken is in de afgelopen jaren echter wel veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek van Viacom International Networks onder 2.800 kinderen.

De beschikbaarheid van verschillende mediadevices is sterk gestegen. Gemiddeld beschikken Nederlandse gezinnen met kinderen van 6 t/m 13 jaar over 4,4 devices met een scherm waarop televisie gekeken kan worden. Door onder andere deze groeiende beschikbaarheid van mediadevices wordt een groot deel van de dag besteed aan media.

Uit het onderzoek blijkt dus dat tv-reclame de meest effectieve vorm van reclame is onder kinderen. Kinderen kunnen tv-commercials beter herinneren dan reclame via een ander medium. Maar liefst 70% van de kinderen herinnert zich tv-commercials die ze hebben gezien. Dit is in vergelijking met andere mediumtypen opvallend hoog (27% herinnert zich buitenreclame, 26% online advertenties, 23% bioscoopreclame en 22% advertenties in magazines).

Naast tv-campagnes kunnen crossmediale campagnes ook een groot effect hebben op kinderen. Het blijkt dat crossmediale campagnes zelfs een grotere impact hebben dan campagnes waarbij enkel televisie wordt ingezet. Na het zien van een tv-reclame, is er een hogere attentiewaarde voor bijvoorbeeld de online advertenties van de campagne. Dit is één van de uitkomsten van een extra onderzoek uit Duitsland onder 120 kinderen.

Tevens worden er bij crossmediale campagnes meer positieve emoties gemeten dan bij campagnes met één mediumtype als inzet. Deze hogere attentiewaarde en de toename in positieve emoties zorgt ervoor dat de reclameboodschap beter herinnerd wordt. Middels de combinatie met online advertising kan de impact onder de jonge generatie ‘digital natives’ verder versterkt worden.

Een tv-campagne, in combinatie met online, kan dus zeer effectief zijn wanneer deze door kinderen wordt bekeken. Tevens kunnen deze tv-reclames het koopgedrag van gezinnen beïnvloeden. Dit gezien het feit dat kinderen vaak praten over producten of diensten die ze in reclames hebben gezien en dat ouders veel waarde hechten aan de wensen van hun kind(eren).