Twijfel niet langer over België!
06-02-2018

ZIGT Masterclass
Twijfel niet langer over België!

Afgelopen donderdag organiseerde ZIGT haar eerste Masterclass met als onderwerp ‘Ik heb getwijfeld over België’. Vier sprekers vertellen elk vanuit hun eigen perspectief wat je tegenkomt als je de grens met België oversteekt. Mocht je als marketeer of ondernemer voor de stap staan: twijfel niet! Ondernemen in een nieuwe markt is leerzaam en levert veel inzichten op. Wees wel voorbereid. Probeer niet de formule die in Nederland werkt te kopiëren naar België. Pas je aan, verdiep je goed in de markt. En last but not least geniet van het goede leven bij de zuiderburen!

“Dure, coole rit”

Ondernemer Joost Istha begon 6 jaar geleden ZIGT Media in België. Aangemoedigd door een klant – maar volledig zelfstandig – trok een team van twee richting Brussel, want daar bleek het te gebeuren als het over media gaat. De zuiderburen hebben ZIGT niet direct met open armen ontvangen. Protectionisme blijkt kenmerkend te zijn voor de branche. Toegang krijgen tot de marktstandaard bereiksdata van het CIM bijvoorbeeld, ging niet zonder slag of stoot. Ook werden alle concullega mediabureaus officieel op de hoogte gesteld van een nieuwe kaper op de kust, waardoor je je bijna een indringer zou gaan voelen. Een ander aspect waar het Nederlandse team in België vrij snel achter kwam: ‘Zeer interessant, jullie horen binnenkort van ons’ betekent net zo veel als ‘Nee, dank u’.

Toch is de kernboodschap van Joost: gewoon doen! De stap naar België heeft veel inzichten opgeleverd en zo ook het inzicht in de Nederlandse markt verrijkt. In België zijn ook een hoop zaken beter geregeld dan in Nederland. Zo zijn de afspraken over het beëindigen van contacten duidelijk en gewoon in de arbeidsovereenkomst vastgelegd. Ook doorbetaling bij ziekte is in België beter geregeld voor de ondernemer. Er zijn diverse zaken waar men in Nederland van kan leren. Joost vat zijn ervaring in België samen als ‘een dure, coole rit’.

Ingewikkeld

Het aspect ‘duur’ komt ook in de volgende presentatie terug: Sven Dekoster, Media Director bij ZIGT overloopt het Belgische medialandschap. Het medialandschap is ingewikkelder dan in Nederland. Elk landsdeel – Vlaanderen en Wallonië – vraagt om een eigen media- en communicatie aanpak. Het aantal aanbieders van media per landsdeel is beperkter dan in Nederland. Zeker als het over televisie gaat, omdat de publieke zenders van de VAR maar zeer beperkt open staan voor commerciële boodschappen. Minder concurrentie betekent dat je als adverteerder wezenlijk een andere positie hebt dan in Nederland. Met name onderhandelingen worden daardoor anders gevoerd. Belgisch onderhandelen is gebaseerd op contactenVeel meer dan in Nederland is de relatie belangrijk.

Do not copy paste!

De klant die 6 jaar geleden voor ZIGT aanleiding gaf om ZIGT België op te starten was Lidl. En in dat kader heeft Jonas Braun – de derde spreker van de avond –  de overstap gemaakt als marketeer van Lidl Nederland naar Lidl België. Een heel belangrijke les die hij snel geleerd heeft: ‘do not copy paste!’. De pay-off van Lidl Nederland: De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs werd vrijwel direct ook in België geïnstalleerd. Maar al vrij snel leert men: de hoogste kwaliteit wordt geclaimd door concurrent Delhaize en de laagste prijs is regelrecht de boodschap van concurrent Colruyt. Geen handige zet dus.

Daarnaast snijdt Jonas de ‘misplaatste superioriteit’ van Nederlanders richting Belgen aan. In Nederland is het heel belangrijk om altijd je mening luidkeels te verkondigen. In België raadt Jonas ons aan om eerst eens goed te luisteren, en ook ongevraagd adviezen geven even achterwege te laten. Je Belgische gesprekspartner weet exact waar hij het over heeft en zal desgevraagd ook een sterke mening hebben. Het wordt enkel niet zo gewillig tentoongespreid zoals een Nederlander gewend is. Pas je dus aan, ook als het gaat om bourgondische gewoonten. Neem gerust een wijntje tijdens de lunch en geniet ervan. Oftewel, ‘when in Rome, do as the Romans do’.

“Kennen we elkaar eigenlijk wel?” – Peter Vandermeersch

We sluiten af met een ander perspectief: dat van een Vlaming die nu 7 jaar in Nederland woont. Peter Vandermeersch werd in 2010 Hoofdredacteur van het NRC Handelsblad, daarvoor was hij hoofdredacteur van de Belgische krant De Standaard. Hij omschrijft de relatie tussen Nederlanders en Belgen als een haat-liefde verhouding. Kennen we elkaar eigenlijk wel ? De drie grote Nederlandse kwaliteitskranten zijn in de loop der jaren steeds minder over België gaan schrijven. Vlamingen kijken sinds de komst van VTM nauwelijks nog naar Nederlandse televisie. We groeien uit elkaar. We zijn economisch aan elkaar gebonden en we zijn belangrijke handelspartners. Denk aan het grote succes van de Fyra….of de overname  van ABN AMRO door FORTIS… Maar we leven met de rug naar elkaar toe. Is dat erg? Het is vooral jammer, want we kunnen elkaar verrijken.

En dat is wat mij betreft de belangrijkste conclusie van deze masterclass. We kunnen elkaar verrijken, qua taal, muziek, cultuur, economie.  Een professionele stap naar België is een ontzettend leerzame onderneming. Als je open staat voor een andere cultuur, je bereid bent je erin te verdiepen en je aan te passen, dan kan je succesvol zaken doen. En degenen die dat aandurven worden uiteindelijk beloond met de hoofdprijs: the best of both worlds.

ZIGT Media, Laura Moerkerken