Twitter versterkt de kracht van televisie
13-10-2014

Tweet zap tweet zap
Twitter versterkt de kracht van televisie

Mensen praten graag over tv-programma’s en waar lukt dat realtime nu beter online dan op social media? Uit eerder Amerikaans onderzoek van Nielsen en McKinsey & Co kwam al naar voren dat Twitter een groot effect kan hebben op de kijkcijfers van een tv-programma. Door een nieuw onderzoek wordt dit wederom bevestigd: social media en dan met name Twitter versterkt de kracht van tv.

In dit nieuwe onderzoek, uitgevoerd door Kantar Media UK, zijn in een jaar tijd 110 miljoen ‘tv-tweets’ van 13 miljoen unieke personen geanalyseerd in het Verenigd Koninkrijk. Net als in Nederland, blijkt dat in de UK gedurende primetime, 40% van het Twitterverkeer gerelateerd is aan tv-programma’s.

De (niet echt verrassende) conclusie is dat Twitter voor of tijdens een tv-programma ervoor kan zorgen dat het aantal kijkers tijdens het programma stijgt. Wat wel interessant is om te zien is dat het verloop van het Twittervolume niets hoeft te zeggen over het verloop van de kijkcijfers. Dit kan per aflevering enorm fluctueren. Een andere uitkomst is dat kleinere zenders en programma’s middels een Twitterstrategie op lange termijn ook daadwerkelijk hun marktaandeel kunnen vergroten.

Verder blijkt dat van de honderden programma’s waarover wordt getwitterd, slecht 30 programma’s verantwoordelijk zijn voor 50% van alle tweets over televisieprogramma’s. Al is het niet zo dat de hoogste kijkcijfers per definitie de meeste tweets oplevert. Er kan dan ook geen algemene conclusie worden getrokken en Twitter kan dus niet de kijkcijfers vervangen. De genres welke de meeste tweets genereren zijn entertainment, talentenjachten, realityshows, documentaires, soaps, speciale evenementen en drama. Sport is nog niet meegenomen in het onderzoek, maar je kunt je indenken dat dit tevens een interessant genre is.

Andy Brown, ceo van Kantar Media UK: ‘Het illustreert dat het proactief stimuleren van social media activiteit rond een tv-programma een positief effect heeft op de programmering en op de tv-reclame campagnes.’