Two Sport events down, one to go!
25-07-2016

Sportzomer 2016
Two Sport events down, one to go!

Maandag 25 juli en twee derde van de Sportzomer 2016 zit er alweer op. Het EK en de Tour de France hebben we achter de rug, de Olympische Spelen nog in het verschiet.

Hoe het EK is bevallen zonder de deelname van onze Leeuwen is eerder beschreven in dit artikel. We vinden het een goed moment om nu de balans op te maken hoe de TV zenders deze periode so far hebben beleefd: Welke zenders verloren kijkers er welke zenders profiteerden van de evenementen?

Als we kijken naar het zenderaandeel van de 4 grote TV Exploitanten zien we duidelijk dat de evenementen hierop invloed hebben gehad t.o.v. mei 2016 (bron: SKO 6+, all day). Tijdens het EK won STER ruim 27% aan zenderaandeel. Het grootse aandeel werd weggesnoept bij RTL: deze verloor ruim 32%. SBS verloor 23% en BrandDeli ruim 10% t.o.v. mei. Het EK heeft meer invloed gehad op het verschuiven van de zenderaandelen dan de Tour de France.

Dat STER meer kijkers heeft getrokken tijdens de wedstrijden en de Tour etappes zal voor niemand een verrassing zijn. Maar wat zien we bijvoorbeeld gebeuren in de kijkdichtheid van RTL Late Night als we deze afzetten tegen de discussieprogramma’s rondom het specifieke Sport evenement (Studio France & Avondetappe)? Deze werden rond hetzelfde tijdstip uitgezonden. Overall zien we dat de kijkdichtheid van Late Night gemiddeld iets lager lag maar met name dat de hoge uitschieters uit zijn gebleven gedurende de looptijd van Studio France & de Avondetappe. Daar waar er gedurende het EK geen wedstrijden waren, zien we in twee van de drie gevallen een kleine opleving bij Late Night.

Kunnen we verder nog een duidelijke ontwikkeling zien tussen de mannelijke en vrouwelijke kijker? Jazeker! Vrouwen hebben toch ook interesse in de Sportevenementen! Weliswaar niet in dezelfde mate als de mannen, maar NPO1 heeft geen vrouwelijke kijkers verloren gedurende deze evenementen, enkel kijkers van elk geslacht gewonnen. NPO1 laat gedurende de evenementen een mannelijker profiel zien. Door het tijdelijke vertrek van mannelijke kijkers, hebben de overige zenders voor even een vrouwelijker profiel gekregen.

Dat het EK en de Tour de France online ook leeft, zien we tevens duidelijk terug, met name in de Hashtags als #Euro2016 & #tdf2016 en zoekvolumes op Google.

Kortom, Nederland is zeker nog niet sport moe en de verwachting is dat we tijdens OS 2016 weer voor de buis zitten! Wij zijn er helemaal klaar voor, de beheerders van het atletendorp in Rio duidelijk nog niet…Wellicht dat de watersporters nog profijt hebben van de lekkende leidingen, verstopte toiletten, douches en overstromingen, maar hopelijk worden de gebreken snel verholpen en kunnen de atleten zich in alle rust voorbereiden op een mooie Spelen!
De eerste Nederlanders die zaterdag 6 augustus in actie komen zijn onze roeiers van de “2 zonder (stuurman)”, de “lichte mannen 4 zonder” en de “vrouwen dubbel 4””. We verheugen ons erop, op naar Rio!

Nancy & Jesper