Valsspelers op Instagram, hoe herken je ze?
22-06-2018

Fake accounts
Valsspelers op Instagram, hoe herken je ze?

Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het takenpakket van een online marketeer. Bij veel (online) strategieën worden influencers ingezet voor de doelstellingen awareness en engagement. Er is een hele nieuwe markt ontstaan. Sommige influencers hebben zelfs hun baan op gezegd en zijn fulltime Instagrammer, YouTuber of blogger geworden. De verleidingen zijn dan ook groter geworden om op een snelle manier aan volgers te komen, omdat er veel concurrentie is. Er zijn verschillende manieren om vals te spelen op Instagram. Wij bespreken kort alle manieren en hoe je de valsspelers kunt herkennen.

Vorig jaar werd er met gemak door zes HvA-studenten een Instagram-influencer neergezet die binnen no-time samenwerkingen aangeboden kreeg. Het was dus een fake-account. De studenten hadden zich vooraf het project goed ingelezen in alle manieren om vals te spelen om op die manier zo snel mogelijk het account neer te zetten als influencer. En dat zijn er nogal wat.

Volgers kopen

De meest bekende manier om snel aan volgers te komen, is het kopen van volgers. Voor een paar euro koop je binnen een paar klikken 1000 volgers. Meestal zijn dit nepaccounts, die met duizenden tegelijk aan worden gemaakt. Hoewel de verleiding vaak groot is om makkelijk volgers te kopen, doen deze nepvolgers niet aan engagement. Zij liken niet en laten ook geen reacties achter. Het zijn namelijk geen echte personen die erachter zitten. En juist engagement is belangrijk om hoog in het algoritme van Instagram te verschijnen.

Instagram Pods

Veel Instagram-influencers helpen elkaar ook. Het schijnt zo te zijn dat jouw post veel hoger in het algoritme komt als je in het eerste half uur veel interactie hebt.  Instagrammers hebben daarom met elkaar een ‘Instagram pod’ opgericht. Wanneer een Instagrammer een foto plaatst, plaatst diegene dat in messenger en iedereen reageert dan op die foto. Meestal zijn er strenge regels binnen zo’n pod. ‘Ik was nieuwsgierig toen iemand vroeg of ik in zo’n pod wilde, maar na 3 weken was ik het helemaal zat. De druk om meteen te reageren was te groot. Dan maar minder volgers, maar wel authentiek blijven’, vertelt Laura Hélène.

Automatische likebots

Deze manier van valsspelen is moeilijk te achterhalen. Deze bots doen namelijk niks wat een echte gebruiker ook niet zou kunnen doen.

De personen die de automatische likebot aan hebben staan, zien de posts echter niet. De like is dus eigenlijk helemaal niks waard. Zeker niet als het om een gesponsorde post gaat.

Hoe check je of je te maken hebt met een valsspeler op Instagram?

  • Controleer de engagement ten opzichte van het aantal volgers. Hiervoor kun je de IPM (interaction per mille) score gebruiken.
  • Controleer op deze website of het aantal volgers op bepaalde dagen gigantisch stijgt of daalt.
  • Kijk in de reacties of er veel standaard-reacties zijn, zoals ‘love it’, ‘nice’ & ‘beautiful’.
  • Scroll eens tussen de volgers. Staan er veel rare namen tussen? Grote kans dat dit ingekochte volgers zijn.

Toekomst

Wij merken dat het aantal volgers steeds minder waard gaat worden de komende tijd. Er wordt door influencer marketeers steeds meer gekeken naar waardevolle engagement. Dit is engagement van echte volgers. Wat ons betreft is dit ook veel waardevoller dan inhoudloze reacties en robots!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.