Van 140 naar 10.000 tekens op Twitter
07-01-2016

#beyond140
Van 140 naar 10.000 tekens op Twitter

Heb je af en toe ook wat moeite om je boodschap op Twitter kwijt te kunnen in 140 tekens inclusief spaties? Dit kan binnenkort zomaar verleden tijd zijn! Eind maart wordt het aantal tekens uitgebreid van 140 naar maar liefst 10.000 tekens. Om te voorkomen dat je Twitterfeed volstroomt met lange artikelen, worden de volledige berichten zichtbaar door op ‘lees meer’ te klikken. Hiermee voorkomt Twitter dat je als gebruiker doorklikt naar een externe pagina, waarmee de website vermoedelijk een boost wil geven aan het social media platform.

Waar Twitter voorheen nog serieuze concurrentie vormde voor Facebook, gaat het dit informatieplatform de afgelopen jaren een stuk minder voor de wind. Het afgelopen jaar maakten gemiddeld 1 miljoen mensen dagelijks gebruik van Twitter, dit is een daling van 33% ten opzichte van 2014. Ter vergelijking: Facebook steeg met 8% van 6,1 miljoen naar 6,6 miljoen aan dagelijkse bezoekers.

Bron: Aantal Nederlandse gebruikers op social media vanaf 2005 – Buzzcapture (oktober 2014)

Twitter heeft de afgelopen tijd flink wat veranderingen doorgevoerd, denk hierbij aan de mogelijkheid tot het delen van video’s, het liken van tweets en het voeren van privégroepsgesprekken, maar dit heeft er tot voorheen nog niet voor gezorgd dat gebruikers meer tijd doorbrengen op de website. Of deze uitbreiding daar verandering in moet gaan brengen is de vraag, gezien de reacties van Twittergebruikers onder de hashtag #beyond140.

Voor bedrijven is deze wijziging tweeledig. Enerzijds kun je als organisatie zijnde meer service bieden aan je klanten, doordat er meer gespreksmogelijkheden zijn en daarmee de dienstverlening verbeterd kan worden. Denk hierbij aan webcare, maar ook aan de kansen die het biedt om als bedrijf in gesprek te gaan met je klanten. Anderzijds is het doel van Twitter voor bedrijven om traffic te genereren naar hun website, iets wat door het opheffen van de tekenrestrictie waarschijnlijk alleen nog maar minder gaat gebeuren in praktijk. We adviseren hierin te kijken welk doel je middels Twitter wilt realiseren, en daar de lengte van je tweets vervolgens op af te stemmen. Hierbij is het overbodig te zeggen dat je er – ongeacht je doelstelling – nog steeds voor dient te zorgen dat het relevante gedeelte van je boodschap in de eerste 140 tekens staat vermeld.

Benieuwd hoe een tweet van 10.000 tekens eruit komt te zien straks? Dankzij de behulpzaamheid van onderstaande gebruiker kunnen we alvast wennen aan het idee.