Van Digitieners tot Babyboomers
24-06-2020

What’s Happening on Social?
Van Digitieners tot Babyboomers

In het What’s Happening Online onderzoek (Ruigrok NetPanel, 2020) wordt door middel van kwantitatief onderzoek het online gedrag van Nederlanders onderzocht. Dat social media een belangrijk onderdeel is van ons leven heeft dit onderzoek weer opnieuw bewezen.

Maar liefst 95% van de Nederlanders is actief op social media en de gemiddelde Nederlander gebruikt meer dan drie sociale netwerken. WhatsApp blijft aan kop onder de meest gebruikte social apps bij alle leeftijden. Dit is dan ook het kanaal om in contact te blijven met vrienden en familie en is mede daardoor niet weg te denken van ieders smartphone.

RuigRok NetPanel maakt in hun onderzoek onderscheid tussen vier verschillende leeftijdsgroepen: de Digitieners (14-23 jaar), Millenials (24-38 jaar), Generatie X (39-58 jaar) en Babyboomers (59-74 jaar). Opvallend in dit onderzoek is het verschil in gebruik en de motieven achter het gebruik van deze doelgroepen. We lichten deze resultaten graag voor je toe.

Digitieners

Voor de Digitieners is het gebruik van social media niet meer weg te denken uit hun routine. Hun telefoon zit vaak nog net niet vastgeplakt aan hun hand en ze besteden dan ook een groot deel van hun tijd aan het scrollen door de social apps. Deze generatie gebruikt social media naar eigen zeggen vooral als ontspannend tijdverdrijf en om sociaal contact te onderhouden. Digitieners zien daarnaast ook een zakelijke waarde in het gebruik van social media. Het is immers een perfect medium om in contact te blijven met je doelgroep en dit volgt ook uit de cijfers: meer dan de helft van de Digitieners volgt bedrijven op social media.

Instagram is na WhatsApp de meest gebruikte app op de smartphone van de Digitiener. Maar liefst 84% van deze generatie zit op Instagram en 40% is zelfs meer dan een uur per dag kwijt aan het scrollen door de stories, foto’s en video’s op het platform. Ook Snapchat is erg populair onder de jongeren: 72% Snapt dagelijks met hun vrienden.

Nieuwkomer TikTok is verreweg meer populair onder deze generatie dan onder de andere generaties. Al 1 op de 5 Digitieners maakt gebruik van dit platform om filmpjes te bekijken en delen. Maar liefst 41% van de Digitieners maakt dagelijks langer dan een uur gebruik van deze app.

Millenials

Waar het gebruik van social media voor de Digitieners vooral ontspanning biedt, is het voor de Millenials een belangrijk medium om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld of om hun heen. Thuis, onderweg of op het werk: de Millenial is altijd online. Ook gebruiken zij social media veelal om inspiratie op te doen. De kanalen Pinterest en Instagram lenen zich hier perfect voor.

Vaker dan andere generaties gebruiken Millenials het zakelijke platform LinkedIn om hun netwerk te onderhouden en om in contact te komen met potentiële werkgevers. 41% van de Millenials is dan ook actief op LinkedIn. Facebook wordt in vergelijking met andere generaties het meest gebruikt door de Millenails: 74% van hen is actief op dit sociale netwerk en dit platform is na WhatsApp ook het meest gebruikte social medium door deze generatie.

Generatie X

Generatie X heeft het gebruik van social media inmiddels ook al een tijdje onder de knie. Ze voelen zich hier dan ook steeds meer op hun gemak. Naast het contact onderhouden met hun vrienden is ook het contact met hun zakelijke netwerk een reden voor het social media gebruik.

Facebook blijft onder generatie X naast WhatsApp de grootste favoriet. Drie op de vier is actief op Facebook en drie op de tien gebruikt dit platform een uur of langer per dag. Net als de Millenials is Generatie X veel actief op LinkedIn: 39% van hen heeft een profiel op dit zakelijke platform. Deze generatie plaatst relatief vaker zelf berichten en reageren ook meer op berichten dan andere generaties.

Babyboomers

Voor de Babyboomers is sociaal contact onderhouden de voornaamste reden voor social media gebruik. Voor deze oudere generatie is hun sociale leven immers erg belangrijk. Ze zien social media echt als een verrijking van hun leven. Opvallend is dat Babyboomers social media vooral als medium zien om met vrienden en mensen binnen een (besloten) groep te communiceren. De motieven achter het gebruik van social media verschillen dus erg met andere generaties die social media vaker voor vermaak, ontspanning en inspiratie gebruiken.WhatsApp en Facebook zijn volgens de Babyboomers dé kanalen om met iedereen contact te houden. Het gebruik van Whatsapp is onder deze generatie dit jaar dan ook gestegen naar 78%. De overige social apps worden naar verhouding maar weinig gebruikt door deze generatie.

De generaties verschillen dus erg in het gebruik van de verschillende social media net als de motieven achter het gebruik. Om tot een goede (social) mediastrategie te komen is het verstandig om deze verschillen in gebruik mee te nemen. Meer informatie en cijfers zijn te vinden in het What’s happening online 2020 onderzoek van Ruigrok NetPanel.

De dataverzameling vond plaats voor de Corona crisis en laat daarom het gedrag van de Nederlanders zien in een normale situatie.