Van #linkinbio naar shoppable tags
08-11-2016

Instagram ontwikkelingen
Van #linkinbio naar shoppable tags

Een nieuw algoritme, een nieuw logo en Instagram Stories. De ontwikkelingen bij Instagram gaan hard. Deze week kwam daar een nieuwe feature bij: shoppable tags. Handig? Wij denken net als dit LinkedIn-artikel van wel: een nieuwe stap in de zoektocht naar een full consumer experience.

Nieuwe feature: shoppable tags

Op Instagram draait het allemaal om inspiratie. Voor de consument is dat natuurlijk leuk, maar als je dan geïnspireerd bent is de volgende vraag heel simpel: waar koop ik dat? Dat zag Instagram ook. Waar je eerder alleen andere accounts kon taggen in je foto biedt het platform nu een nieuwe manier van taggen. Met een shoppable tag kan extra productinformatie zoals de prijs en het merk toegevoegd worden. De tag is gekoppeld aan een link binnen Instagram waar het product aangeschaft kan worden.

Wat betekent dit voor merken?

Merken delen nu al volop inspirerende content van hun producten of diensten, in de hoop dat dit veel gedeeld wordt. Alleen, laten weten waar je het artikel kon kopen was nog knap ingewikkeld. ‘Zie link in bio’ wordt regelmatig gebruikt om de potentiële shopper te verwijzen naar een externe website. Met shoppable tags is dat dus voorbij. Hiermee wordt een full consumer experience geboden, want het hele aankoopproces kan binnen de app verlopen. Instagram wil het platform zo nog aantrekkelijker maken voor merken.

Full consumer experience Instagram

Niet alleen merken, maar ook gebruikers laten via Instagram aan de wereld zien welke producten ze gebruiken. Daarmee is de cirkel van inspiratie, aankoop en het delen van een productervaring met deze nieuwe feature rond. Toch verwachten we dat dit niet de laatste ontwikkeling zal zijn waar het platform mee komt. Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Wil je weten wat Instagram voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Mediabureau ZIGT, Elsa Govaarts