Van San Francisco naar Los Angeles
07-10-2016

Adfo Innovation Study Tour
Van San Francisco naar Los Angeles

Vandaag vertrekt het gezelschap dat meereist met de Adfo Innovation Study Tour van San Francisco naar Los Angeles. Maar eerst staan nog een paar bliksembezoeken op het programma. Fanatics en de Singularity University  vallen vandaag het meest op, aldus Joost Istha.

San Francisco staat bekend als een plek waar vooral data-driven bedrijven zitten. In Los Angeles zullen we de wat creatievere bedrijven en bureaus bezoeken. Deze ochtend werken we nog drie afspraken in een razend tempo af. Blippar bood ons allereerst een blik richting de toekomst. De tool die gebruik maakt van augmented reality staat nog in de kinderschoenen, maar de investeerdersmarkt heeft er al zin in: er is 100 miljoen opgehaald en het bedrijf wordt op dit moment gewaardeerd op 1,2 miljard dollar. Een soort Layar meets Shazam . Uiteraard getarget op millenials, want dat is zo’n beetje de enige doelgroep waar in wordt geïnvesteerd als je hier rondloopt.

Dennis Goedegebuure, bliksembezoek nummer 2, werkt in San Francisco als SEO specialist voor Fanatics. Deze webshop voor kleding van alle baseball en football teams in de US heeft een intrigerende hoeveelheid websites en social platformen, die door zijn team van 11 man worden gemanaged. Dennis kan er een boek over schrijven, vertelt hij. Wij hebben nu al zin in zijn verhaal over de online content piramide.

Voordat we vertrekken naar Los Angeles, spreken we nog met Pascal Finette, entrepreneurial evangelist van de Singularity University. Finette, een enorme fan van de bay area, is verantwoordelijk voor het start-up programma van de organisatie. De Singularity University bestaat sinds 2008 en is opgericht om de invloed van snel ontwikkelende technologieën als kunstmatige intelligentie, robot-, gen- en nanotechnologie te onderzoeken. Dat al die slimme mensen bij elkaar nog niet een oplossing hebben gevonden voor het fileprobleem in de omgeving, vond hij net zo spijtig als wij. Wie weet wat de toekomst biedt!

Skip ad

In de ‘stal’ van Michael Wayne, oprichter van het multi channel netwerk Kin Community, zitten 150 ‘lifestyle creators’. 150 in totaal, met een minimaal aantal volgers van 500.000, met uitschieters van enkele miljoenen. In totaal staat de teller van Kin op 636 miljoen YouTube views per maand, meer dan 72 miljoen abonnees en 56 miljoen Instagram volgers. De creators beheren stuk voor stuk hun eigen kanalen heel professioneel, waarbij creativiteit, productie, redactie en commercie samensmelten. Hun belangrijkste video-platformen: Facebook en Youtube. Grappig om te horen dat deze creators steeds vaker de traditionele tv-formats vervangen en dus ook steeds langere filmpjes maken.

Ook Fullscreen – onderdeel van WPP – is een wereldwijd netwerk met content creators. Hier staat de teller op een gecombineerd aantal van 700 miljoen abonnees. Net als bij Kin Community draait het om: hoe bereik je nog jongeren, die opgroeien met de ‘skip ad’ knop.

Het bezoek aan TBWA’s Media Arts Lab, het bureau dat exclusief werkt voor Apple, gaat gepaard met regels die erop neerkomen dat foto’s maken en lastige vragen stellen verboden zijn… Dat we binnen mogen komen zal toch wel iets te maken hebben met de 2 TBWA’ers die zich in ons gezelschap bevinden. Wat we wel mogen vertellen is dat in dit hypermoderne communicatiebedrijf (van buiten lijkt het op een simpele loods) de wereldwijde campagnes voor Apple worden bedacht, geproduceerd en uitgerold over 26 landen. Belangrijkste boodschap: One conversation around the world. Een aantal merkwaarden staan centraal: zelfvertrouwen, be iconicquality over efficiencyshowcase the creativego big or don’torganic opportunitieswait & seeonly accept the best en… prioritize. Nou, daar kunnen we wel wat mee. Geheel geïnspireerd vertrekken we naar het Red Bull Media House.

Red Bull heeft de ‘pivot’ knap gemaakt van adverteerder naar mediabedrijf. We zijn er jaloers op hoe het drankje er eigenlijk niet meer toe doet. Honderden mensen werken aan de producties en de distributie ervan. Betalen voor een commercial doen ze allang niet meer. De rollen zijn echt omgedraaid.

De laatste afspraak in Santa Monica is great, namelijk met Media Monks, het indrukwekkende bureau van onze reisgenoot Victor Knaap. Tijdens de real American BBQ op het dak van zijn kantoor, midden in het centrum van de badplaats, vertelt Victor trots en enthousiast hoe hij in het vakgebied inmiddels de technische, digitale specialist is geworden voor honderden adverteerders. Media Monks doet duizenden complexe projecten in tien landen. We zeggen: Great! Na 4 dagen zijn we volledig ingeburgerd in de American way of work. We kunnen tevreden gaan slapen.

Zie hier ook deel 1 van de Adfo Innovation Study Tour’, of deel 2: On holy ground.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer