Veel tweets zorgen voor hogere kijkcijfers
08-08-2013

Twitter
Veel tweets zorgen voor hogere kijkcijfers

Dat hogere kijkcijfers van een tv-programma zorgen voor meer tweets over het programma was reeds bekend, maar nu blijkt ook het omgekeerde waar: meer tweets zorgen voor meer kijkers. Dit blijkt uit een (Amerikaans) onderzoek van Nielsen en McKinsey & Co.

Via Social Guide (een samenwerking tussen Nielsen en McKinsey & Co) is het getwitter tijdens 221 prime time uitzendingen bekeken. Daaruit blijkt dat als er meer over een televisieprogramma wordt getwitterd, 29% meer mensen naar het programma gaan kijken.

Er is een duidelijk verschil te zien tussen jongeren en ouderen. In de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar betekent een toename van het aantal tweets met 4% bij lopende programma’s een stijging van het kijkcijfer met 1%. Bij de leeftijdsgroep 35-49 jaar is voor een stijging van het kijkcijfer met 1% een toename van het aantal tweets nodig van 14%.

Veel tweets over een programma maakt nieuwsgierig: twitteraars willen weten waar de berichten over gaan en dat zorgt ervoor dat meer mensen naar een programma gaan kijken. De relatie tussen tweets en kijkcijfers is overigens niet bij alle programmagenres even sterk. Reality en comedy scoren hoog, bij sport en drama heeft veel aandacht op Twitter minder effect. Op Oprah Winfrey’s interview met Lance Armstrong en MTV’s Video Music Awards had het tweetverkeer volgens Nielsen geen enkele meetbare invloed.

In de US gaat Nielsen verder onderzoek doen om de relatie tussen Twitter en kijkcijfers beter te begrijpen. Binnenkort beginnen zij onder meer met de Twitter TV Rating, een manier om bij te houden hoeveel er wordt getwitterd over een programma, hetgeen moet bijdragen aan meer inzicht.