Verandering van het consumentengedrag door het coronavirus
26-03-2020

Hoe lang duurt dit nog?
Verandering van het consumentengedrag door het coronavirus

Dat door het coronavirus het consumentengedrag is veranderd, mag wel duidelijk zijn. Maar hoelang zullen deze veranderingen duren en hoe kun je er als merk juist op inspelen? Wij leggen de feiten – afkomstig uit het webinar van Ipsos ‘6 things you can do as a brand in response to the coronavirus’ even voor je naast elkaar.

Sommige branches komen in moeilijkheden, zoals retail, alcoholische dranken, vrijetijdsbesteding, toerisme, auto’s en technologie. Andere branches en producten hebben er juist profijt van, zoals de supermarktketens, thuismedicatie (met name paracetamol), schoonmaakmiddelen en dan voornamelijk de desinfectiemiddelen. Wanneer de situatie weer meer richting normaal beweegt, zullen we zien dat dit weer rechtgetrokken wordt.

Op permanent vlak zien we dat in China – waar het dagelijkse leven weer langzaam wordt opgestart – een enorme uplift is in de verkoop van biologische producten. Er lijkt daarmee een nieuw, duurzaam besef te zijn ontstaan. Daarnaast is er door de vele initiatieven om elkaar te helpen een shift in de samenleving zichtbaar waar men een pas op de plaatst maakt en meer naar elkaar omkijkt.

Mensen zitten nu in een overgangsfase, waaruit nieuwe behoeften kunnen ontstaan en oude behoeften losgelaten kunnen worden. Wat kunnen merken doen om hierop in te spelen?

  • Mensen geruststellen, dat kan al met kleine dingen om mensen tegemoet te komen. Je mist misschien omzet, maar dit is hét moment om goodwill te tonen en loyaliteit met je klanten op te bouwen.
  • Wees empathisch, laat zien dat je om mensen en de wereld geeft.
  • Zorg dat je online en digitaal aanwezig bent (bijvoorbeeld Bloemenpark Keukenhof, die virtuele rondleidingen aanbiedt).
  • Inspireer mensen door te laten zien hoe ze hun tijd goed en creatief kunnen spenderen.
  • Wees humoristisch, verminder stress door mensen te laten lachen met je product of met een eventuele campagneboodschap.
  • Voorkom opportunistisch handelen, dit zorgt voor negatieve feedback en komt naar over.

De uitbraak van het coronavirus raakt ons allemaal, met de gevolgen van dien. Laten we vooral hopen dat er snel verandering in komt.