Verslag RTL Perspresentatie
18-11-2014

Toekomstvisie
Verslag RTL Perspresentatie

RTL verwacht in 2015 haar positie te behouden door bewezen succesvolle tv-formats te programmeren, aangevuld met kwalitatieve nieuwe programmering. In 2015 breiden zij hun portfolio uit met RTLZ als nieuwe, op zichzelf staande zender en zetten ze vol in op het verder uitbouwen van succesvolle brand partnerships. Hiermee spelen zij ook in op de groeiende wens vanuit de markt op dit vlak. Online wordt verder uitgebreid met o.a. een nieuw multichannel network.

Afgelopen woensdag was de najaarspresentatie van RTL bij The Harbour Club in Amsterdam. Een sfeervolle en exclusieve locatie, passend bij de feestelijke aangelegenheid vanwege het 25-jarig bestaan. Ongeveer 500 genodigden kwamen naar Amsterdam om zich te laten informeren over de plannen van RTL en uiteraard ook om het zilveren jubileum te vieren.

25 jaar RTL: feest der herkenning

De middag bestond uit een prettige mix tussen inhoud en entertainment. Humberto Tan was dagvoorzitter en zijn scherpe vraagstellingen zorgden ervoor dat het niet een standaard verkooppraatje werd. De presentatie startte met een filmpje over 25 jaar RTL. Een terugblik welke voor de meesten een feest der herkenning was. Programma’s als Rad van Fortuin, Telekids, Ron’s Honeymoonquiz, De Vijf uur show en de eerste nieuwsuitzending met Jeroen Pauw passeerden de revue. Ook bizar om te zien dat sommige RTL programma’s (en presentatoren) al zo lang op de buis zijn.

Branded content

Vervolgens blikte commercieel directeur Ton Rozestraten terug op (persoonlijke) dieptepunten en RTL successen. Als grootste succes benoemde hij de samenwerking met adverteerders in de vorm van branded content. Steeds vaker zijn er vergaande samenwerkingen met adverteerders waarbij i.p.v. spotbudget marketingdoelstellingen worden gedeeld. Branded content is ongelofelijk belangrijk voor RTL en laten we eerlijk zijn, daar zijn ze ook goed in. Enkele mooie cases volgens Rozestraten: Eigen Huis en Tuin waar Praxis al 23 jaar hoofdsponsor is, Roy Donders met de juichpakken van Jumbo, Life4You waar o.a. Lidl en Dr. Oetker belangrijke partners zijn en uiteraard The Voice of Holland met Vodafone.

Lineair tv-kijken

Groot amusement, Nederlands drama, nieuws en actualiteit vormen bij RTL de belangrijkste pijlers binnen lineair tv-kijken. Rozestraten verwacht dat dit niet zal veranderen. Nieuws wil de kijker direct zien wanneer het relevant is en groot amusement en drama worden veelal op het moment van uitzending bekeken vanwege het sociale karakter. Hij lichtte ook een tipje van de sluier op over een nieuwe inkoopvorm . Er zal een specifiek pakket worden geïntroduceerd waarbij alleen blokken rondom populaire entertainment programma’s kunnen worden ingekocht. Deze programma’s zullen niet meer vanuit de andere pakketten worden ingedeeld. Te verwachten is dat dit pakket tegen een hogere index zal worden verkocht dan voorheen via specifieke inkoop.

Uitbreiding portfolio

Verder werd uiteraard de introductie van RTLZ genoemd. RTL ziet kansen binnen deze doelgroep. RTLZ zit overigens nog niet verwerkt in het Commercieel Beleid van 2015. RTL wil eerst de tijd nemen om de zender goed te positioneren. Naar het zich laat aanzien is het nieuwe RTLZ vanaf maart 2015 te zien en verdwijnt vanaf dat moment van RTL7.

Multichannel network

Verder gaat volgens Rozestraten online door het dak, zowel video als bannering. Dit gaat RTL verder uitbouwen. Nieuw is dat RTL afgelopen week een eigen multichannel network heeft gelanceerd, vanuit de gedachte dat de jongere generatie start met flimpjes kijken online. Door op deze wijze aanwezig te zijn, hoopt RTL dat deze groep zich via online ook naar de tv-zenders van RTL gaat bewegen. Doelstelling is o.a. duurzaam bereik en opbouwen van fanbases. Het eerste partnership is het Nederlandse muziek interviewplatform Toazted samen met het multichannel network van RTL. Hoe dit precies vercommercialiseerd zal worden werd nog niet toegelicht.

Verschillende schermen

RTL gaat ook experimenteren met het uitzenden van hun programmering via verschillende schermen. Zij zien het genereren van bereik via de verschillende schermen als een kans. Zo zal de nieuwe serie ‘Zwarte Tulp’ met Anna Drijver worden gelanceerd via hun on demand platform Videoland. Vervolgens zal de serie worden uitgezonden door middel van lineair TV kijken op één van de zenders van RTL. Ook kan via RTL XL tegen betaling een aflevering vooruit worden gekeken. Uiteindelijk zal het na afloop van de serie op TV mogelijk zijn de serie terug te kijken via RTL XL en NL Ziet. Jammer dat de markt nog achterloopt voor wat betreft het meten van online video.

(Nieuwe) programmering

Matthias Scholten vertelde vervolgens over hoe de keuzes voor bepaalde programma’s tot stand komen. Vaak gaan hier maanden aan vooraf. Ook kregen we een voorproefje te zien van programma’s die dit najaar op de buis te zien zullen zijn. Naast de bekende successen staan er ook weer een flink aantal nieuwe programma’s op de planning, wel binnen de vertrouwde bekende pijlers (o.a. real life soaps, NL drama, het hulp thema) en passend binnen de zenderprofielen. Een greep uit de nieuwe programmering:

RTL4

  • Familie Kruis, waarin Linda de Mol styliste speelt van echte BN’ers.
  • Herman den Blijker op reis met Martijn Krabbé, ze reizen naar afgelegen plekken om daar vervolgens de heerlijkste lokale gerechten te bereiden.
  • Hotel Spaander, waarbij een slecht draaiend hotel in Volendam door Herman den Blijker geholpen moet worden weer succesvol te zijn. Een enorm uitdaging.
  • Diagnose gezocht, waarbij diagnoses van kinderen die een ziekte hebben die nog niet gediagnosticeerd is opnieuw onder de loep worden genomen (gepresenteerd door Wendy van Dijk).
  • Wie overleeft NL? BN’ers moeten in de Nederlandse wildernis overleven.

RTL5

  • Extreme Fans
  • Buitenlandse gevangenissen: Hollanders in de cel (gepresenteerd door Jan Kooijman)
  • Tony en Toni, Utrechts muziekduo waarbij de vader vroeger bij Het Goede Doel heeft gespeeld en de zoon ‘upcoming’ DJ is. Samen maken ze de gekste dingen mee.
  • Bizarre eters, programma waarbij mensen worden geholpen die er extreme eetpatronen op nahouden.

De komende weken komen de diverse tv-exploitanten hun commercieel beleid voor 2015 presenteren bij ZIGT. Als deze sessies achter de rug zijn zal ik een bericht posten met daarin de highlights uit deze presentaties.