
ZIGT op YIM weekend
Verslag: ZIGT @ YIM weekend
Afgelopen weekend hebben ZIGT’ers Janinka, Lise, Maryse, Roos en Talitha deelgenomen aan het YIM weekend. Het doel van Young In Media (YIM) is om jonge, talentvolle mensen te inspireren, te laten netwerken en nóg enthousiaster te maken voor het mediavak.
Hier het verslag van het YIM weekend 2015. Na een welkomstborrel in het hotel in Bergen werd direct de indeling van de groepen bekend gemaakt waarin later dit weekend een case zou worden uitgewerkt. Diezelfde avond kwamen de eerste twee sprekers al aan het woord.
Volgens de eerste spreker, Olger Smit (OMD Omnicom), bestaat media uit een idee, de technologie en een versterker. Deze drie elementen vormen een piramide waarvan elk element nodig is om een campagne succesvol te maken. Marianne Stok (Marketingworkouts) gaf in haar presentatie een aantal handvatten om meer over een doelgroep te weten te komen. Wie is jouw doelgroep en wat zijn hun diepere drijfveren? Dit insight is volgens Marianne te verkrijgen door de kerngedachte van de doelgroep vorm te geven met ‘waarheid, dilemma en wens’ methode.
De volgende ochtend werden er nog drie presentaties gegeven om ons te inspireren voor de case-opdracht. Vivianne Bendermachter vertelde over haar leven als hoofdredactrice van VIVA. Haar visie? Media is gebakken lucht. Het is belangrijk om de lekkerste ‘geur’ te produceren, zodat jouw campagne wordt gezien. Vervolgens inspireerde Guy Grimmelt (Exterion media) ons met een out-of-home les. Dit was vooral erg leuk voor de (vele) digitale planners. Als laatste sprak Joris Merks-Benjaminsen (Google) over de vijf grootste challenges die iedere adverteerder tegen kan komen.
Na de lunch werden er twee workshops gegeven. Marieke Mangnus (IPG Mediabrands) gaf zeer praktische tips over presenteren en Esther Overmars (Universal Media) sloot de rij met een presentatie over eisen voor een sterke mediastrategie.
Hierna werd de adverteerder bekend gemaakt: Honig! Na een uitgebreide briefing van de klant werd gevraagd aan de slag te gaan met een campagne voor de Honig soepen in oktober/november 2015. Alle groepen kregen vijf uur de tijd om aan deze case te werken: het bepalen van de doelgroep & strategie, de opzet van een big idea en het maken van een mediaplan. De strakke deadline zorgde bij een aantal groepen voor stress, maar uiteindelijk kwamen er bij iedereen verrassend goede ideeën uit.
Het winnende groepje, waarvan collega Maryse onderdeel uitmaakte, ging erg voortvarend van start: de ideeën vlogen in het rond en werd er een strakke tijdsplanning gemaakt om in vijf uur tijd een uitgewerkte case te kunnen voorleggen. Hun fictieve bedrijfsnaam was Focus. De visie van dit bureau? Samen met de klant scherpstellen waar focus aangebracht moet worden in de gehele customer journey.
Maryse: “We hebben gewonnen omdat het plaatje volgens de jury klopt: de doelgroep is goed geanalyseerd en het activatieverhaal was uniek in combinatie met het beschikbare mediabudget. Daarnaast werd er erg enthousiast gepresenteerd waardoor de jury gelijk meegetrokken werd in ons briljante plan. We zijn benieuwd welke elementen er terugkomen in de komende campagne!”
Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk