Versoepeling maatregelen zorgt dat mensen minder voor de buis zitten
28-05-2020

Even op standby
Versoepeling maatregelen zorgt dat mensen minder voor de buis zitten

Ondanks dat Mark Rutte afgelopen maanden het kijkcijferkanon was, stopt het kabinet voorlopig met de persconferenties. Merkbaar is wel dat de situatie voor mensen al minder spannend werd de afgelopen weken. Zo keken er ruim een miljoen minder mensen naar de persconferentie op dinsdag 19 mei, dan de persconferentie op 6 mei. Ook zien we dat kijkers tijdens deze laatste persconferentie eerder afhaken, namelijk al na een kwartier. Tijdens de persconferentie van 16 mei was dit nog na een tijdbestek van 25 minuten. NPO1 trok veruit de meeste kijkers (73%), gevolgd door RTL 4 (22%) en SBS6 (5%). De grootste piek qua kijkcijfers was op 21 april, toen keken in totaal ruim 7 miljoen mensen naar de persconferentie (13 jaar e.o.). In deze persconferentie werd onder andere bekend gemaakt dat de kinderopvang en het onderwijs weer worden hervat.

Kijktijd blijft hoog

De kijktijd is sinds de lockdown fors gestegen. Met name in week 12 is een piek te zien in kijktijd, waarbij gemiddeld 260 minuten is gekeken. Dit was dan ook de eerste week van de lockdown in Nederland. Vanaf hier is de kijktijd per week steeds iets gedaald, maar alsnog ligt de kijktijd momenteel hoger dan vorig jaar rond dezelfde periode. Waar vorig jaar de gemiddelde kijktijd in week 21 op 185 minuten lag, ligt deze nu in week 21 op 201 minuten. Vooral binnen de doelgroep 35-54 jaar zien we een forse stijging. Deze doelgroep is vanaf 16 maart ruim 20% meer TV gaan kijken.

Bron: SKO, week 12-21 2019 vs week 12-21 2020, kijktijd in gemiddeld aantal min per week, 13+

Reclametijd neemt voorzichtig toe

Ondanks dat de kijktijd fors is toegenomen, zien we sinds de lockdown wel een daling in de lengte van reclameblokken. Met name in week 14 was een forse daling te zien en is het merkbaar geweest dat adverteerders hun TV campagnes stopzetten. In deze week was de gemiddelde bloklengte bijna een minuut korter dan het jaar ervoor in dezelfde periode. Nog steeds zijn de bloklengtes fors lager dan vorig jaar dezelfde periode. Vanaf 6 april zien we wel dat met name bij Ster de reclameblokken weer langer worden. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de gratis zendtijd die zij hebben aangeboden aan brancheorganisaties. Overall is vanaf 11 mei (week 20) weer een lichte stijging te zien in bloklengte.

Bron: SKO, week 12-21 2019 vs week 12-21 2020, bloklengte in gemiddeld aantal min per week, 13+

De verwachting is dat de kijktijd komende maanden weer stabiliseert. In juli en augustus zijn de kijkdichtheden ├╝berhaupt vaak lager vanwege het weer en de vakantie. Daarnaast zal de heropening van horecagelegenheden hoogstwaarschijnlijk invloed gaan hebben op de kijkdichtheden komende periode.