VR en AR: de toekomst of loze belofte?
13-07-2017

Hint: begin maar vast met investeren!
VR en AR: de toekomst of loze belofte?

In het hedendaagse media- en consumentenelektronicalandschap volgen technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Twee van de technieken waar tegenwoordig veel in wordt geïnvesteerd zijn Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR).

Grote tech bedrijven als Google en Facebook hebben serieuze plannen met beide technologieën en investeren veel in de ontwikkeling van deze technieken om ze aantrekkelijk te maken voor de consument. Maar waarom doen ze dat? Wat is er momenteel mogelijk met VR en AR? En, nog belangrijker: wat voor rol zal deze technologie spelen in de toekomst bij wereldwijde mediavraagstukken?

De wereld steeds meer in zijn greep

Nog geen jaar geleden had AR de wereld in haar greep. Miljoenen mensen wereldwijd waren op zoek naar Pokémon. De smartphone-game Pokémon GO introduceerde AR bij het grote publiek en dit werd op grote schaal omarmt. Maar niet alleen videospelletjes maken gebruik van deze techniek. Albert Heijn heeft ook al een daverend succes gehad met het gebruik van AR door dit te implementeren in de dinoplaatjes. Met bijbehorende app konden de dino’s tot leven gewekt worden. Kinderen liepen ermee weg, de dinoplaatjes waren niet aan te slepen en Albert Heijn kon weer een commercieel succes noteren.

Ook een social kanaal als Snapchat, wat gebruik maakt van filters, heeft AR volledig geïmplementeerd in haar app. Google Glass en Microsoft HoloLens zijn ook goede voorbeelden van hoe AR geïmplementeerd kan worden in verschillende devices, al is deze hardware nog niet zover ontwikkeld dat het daadwerkelijk voor consumentengebruik is. VR is ook een techniek die niet alleen meer voorkomt in de gaming scene. Google Cardboard en Samsung Gear VR hebben de mogelijkheden van VR aan menig consument gedemonstreerd. Het staat als een paal boven water dat er in de nabije toekomst meer en meer futuristische features aan de technologie gaan worden toegevoegd. Maar welk van de twee technieken heeft de meeste potentie wanneer het om marketingvraagstukken gaat?

AR relatief makkelijk te implementeren…

AR is relatief makkelijk te implementeren. Helemaal nu de meerderheid van Nederland een smartphone bezit die de techniek ondersteunt. Men maakt gebruik van de camera op een smartphone of een ander device om gezichten/objecten te herkennen. Op basis van herkenningspunten worden er dan objecten of attributen geprojecteerd op het bewegende beeld van de camera. Hierdoor ontstaat er een projectie op de ‘echte’ wereld. De realiteit wordt hiermee ‘aangevuld’. Vandaar de term Augmented Reality, oftewel aangevulde realiteit.

Voor adverteerders kan het interessant zijn om gebruik te maken van AR in een campagne. Je kunt denken aan de campagne van Pepsi MAX om een doodgewoon bushokje om te toveren in een waar fantasievol spektakel door het aanbrengen van een camera en het toevoegen van effecten aan de digitale abri. Dit soort ludieke acties hebben (veel) consumenten nog nooit ervaren en zorgt dus voor een positieve, verrassende uiting voor het merk.

…terwijl dit bij VR lastiger is

VR daarentegen is minder makkelijk en onopvallend te gebruiken. Men is vaak gekoppeld aan een headset die behoorlijk log oogt en die het zicht op de ‘echte wereld’ ontneemt. Je wordt daadwerkelijk afgesloten van de realiteit om je in een andere, virtuele realiteit te bevinden. Het is hierdoor ook een vrij individualistisch platform, alleen de individuele gebruiker bevindt zich in de virtuele wereld die voor hem/haar gecreëerd is. Hierdoor wordt VR momenteel voornamelijk gebruikt voor gaming. Dat is bij uitstek een platform om je op te laten gaan in een omgeving en in een fantasiewereld.

Kwalitatief hoogwaardige VR-headsets als de Oculus Rift en de HTC Vive, en ook de wat goedkopere Playstation VR, hebben menig gamer al met het fenomeen VR laten kennismaken. Het feit dat er voorbereiding en moeite nodig is om een VR headset aan te pas te laten komen, zorgt ervoor dat het voorlopig moeilijker is om VR te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Marketeers en bedrijven zijn momenteel bezig om slimme manieren te ontdekken om VR-campagnes zo goed mogelijk te kunnen laten opereren en er zoveel mogelijk uit te halen. Vooralsnog wordt VR meer geschikt om te gebruiken voor Tech demo’s om de mogelijkheden van het platform te demonstreren. Voor autodealers is het bijvoorbeeld handig om de consument plaats te laten nemen in een virtueel model van zijn/haar potentiële droomauto. De showroom wordt op deze manier naar de consument gebracht. Dit zorgt ervoor dat een potentiële koper op ieder gewenst moment in huiselijke sfeer de belevenis van een showroom kan hebben.

Ook 360 graden advertenties zijn tegenwoordig steeds talrijker aan het worden. Het idee hiervan is dat men op een relatief goedkope en efficiënte wijze, bijvoorbeeld met Google Cardboard, advertenties laat zien waarbij mensen 360 graden moeten draaien om de volledige advertentie te zien te krijgen. Een leuke toevoeging, maar wanneer men dit meerdere keren ervaren heeft wordt dit toch al gauw gezien als gimmick en zal men niet zo gauw een hulpmiddel erbij pakken om de advertentie te bekijken. VR zal dus eerst bepaalde obstakels moeten overwinnen alvorens dit kan worden geoperationaliseerd als volwaardig mediaplatform.

De toekomst

Het feit dat veel multinationals investeren in AR en VR toont aan dat men serieuze mogelijkheden ziet in het operationaliseren van deze nieuwe technologieën. Echter is men op dit moment vooral nog zoekende naar innovatieve en creatieve manieren om de beide technieken te implementeren in campagnes en marketingstrategieën.

Persoonlijk denk ik dat AR een grotere toekomst heeft op het gebied van advertising. VR heeft het nadeel dat er additionele apparatuur voor dient aangeschaft te worden en dat het mensen beperkt in hun bewegingsvrijheid. AR heeft, mede door het makkelijke implementeren in software en media als digitale abri’s, deze barrières niet en zal dus meer in aanmerking komen voor groot opgezette mediacampagnes. Zowel VR als AR zijn interessante technieken en met de grote investeringen die gedaan worden ziet de toekomst er rooskleurig uit.

Echter staan beide technologieën nog in de kinderschoenen wat het gebruik van media en marketing betreft. Het is nu aan creatieve geesten om de techniek zo creatief en innovatief mogelijk te gebruiken zodat de consument versteld zal komen te staan. Wanneer men dat weet te bewerkstelligen, zou het zomaar kunnen dat de toekomst dichterbij is dan ooit.

Mediabureau ZIGT, Bryan Bunink