Wat doet de zon met het Google zoekverkeer?
22-07-2016

Wat heet!
Wat doet de zon met het Google zoekverkeer?

De mussen vallen deze week van het dak, en dat is een zeldzame situatie in een land waar de zomer gemiddeld toch wel zeker een dag of twee duurt. Mensen kruipen van hun bank en gaan naar buiten, op zoek naar vermaak onder het genot van de nodige zonnestralen. Heeft dit effect op het zoekgedrag van mensen op Google? Of maakt het met de hoeveelheid smartphones van tegenwoordig niet meer uit of het -20 of 20 graden is buiten?

Om dit gevolg te onderzoeken kijken we allereerst naar het aantal uren zon in de afgelopen maand, dit waren er 160 (wat 21% minder is dan een gemiddelde juni maand). Hierbij lag het dieptepunt duidelijk op 2 en 20 juni, terwijl de zonnigste dagen plaatsvonden op 5, 6 en 9 juni:

Bron: KNMI

Vervolgens kijken we naar het aantal zoekopdrachten in de maand juni. Hierbij kijken we specifiek naar de categorie ‘bedrijven & industrie’, om te kijken wat het effect van de zon is binnen de zakelijke sector:

Bron: Google Trends

Wat opvalt is de piek op 2 juni, en de dalen op 5 en 6 juni. Als we nu de grafiek met het aantal zonuren er weer bij pakken, zien we dat het aantal zoekopdrachten op de zonnige dagen op z’n laagst lag, terwijl het meeste aantal zoekopdrachten juist behaald is op een dag waarop de zon niet scheen. Hiermee lijkt er een verband te zijn tussen het aantal zonuren en het aantal zoekopdrachten binnen de zakelijke sector.

Laten we nu eens kijken naar ‘hobby’s en vrijetijdsbesteding’, een categorie waarbij je zou verwachten dat mensen bovengemiddeld veel waarde hechten aan het weer. Wederom is het aantal zoekopdrachten binnen de maand juni verzameld:

Bron: Google Trends

Te zien zijn twee piekdagen, te weten op 5 en 6 juni. Op 20 en 21 juni lag het aantal zoekopdrachten juist ondergemiddeld. Als we deze grafiek wederom over het overzicht van de hoeveelheid zonuren leggen, zien we dat dit precies overeenkomt met het gedrag wat je zou verwachten van mensen die Googlen op hobby- en vrijetijdsgerelateerde zoektermen. Het aantal zonuren lag op 5 en 6 juni immers hoog, en op 20 en 21 juni een stuk lager, waardoor het weer dus zeker invloed heeft. Op de bewolkte dagen wordt er minder gezocht, terwijl het zoekgedrag juist stijgt als de zon zich laat zien!

Uit deze vlugge analyse blijkt dus dat het weer wel degelijk van invloed is op het zoekgedrag van mensen, alhoewel er altijd meerdere factoren meespelen waarmee binnen dit artikel geen rekening is gehouden. Het weer bepaalt het gedrag van mensen, en daarmee of en waar men naar op zoek is.

Wanneer je dit in je achterhoofd houdt bij het inrichten van je SEA campagnes valt er op eenvoudige wijze veel winst te halen. Immers, door gebruik te maken van tijd-, onderwerp- of zelfs weer-targeting kun je het beschikbare SEA budget een stuk effectiever inzetten. Ben je benieuwd hoe jouw Adwordscampagnes slim kunnen worden ingericht? Onze SEA afdeling helpt je graag, ongeacht de bui van Moeder Natuur!

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard