Wat is de ideale spotlengte voor je TV-commercial?
24-12-2019

Kijk altijd kritisch naar de boodschap van je commercial
Wat is de ideale spotlengte voor je TV-commercial?

Wanneer je gaat adverteren op televisie komt de volgende vraag ongetwijfeld naar voren: Hoe lang duurt de ideale commercial? Ster heeft onlangs een experiment uitgevoerd waarin zij commercials van verschillende lengtes naast elkaar hebben gelegd in hun score op diverse stellingen. De conclusie hangt af van wat de doelstelling is van je campagne.

We geven je een hele korte opsomming van de resultaten in combinatie met onze eigen ZIGT tips en tricks om te bepalen hoe lang je commercial moet duren:

Langere commmercial Kortere commercial
Voordelen Goed om merkvoorkeur te creëren en complexere boodschappen over te brengen. Goedkoper om uit te zenden , werkt goed voor naamsbekendheid.
Nadelen Duur(der) om uit te zenden. Geen complexe boodschappen mogelijk.

Het maakt voor de waardering, aandacht en duidelijkheid van de afzender niet uit of de spot korter of langer is. Voor adverteerders die naamsbekendheid als voornaamste doelstelling hebben, kan een korte spot dus erg goed werken, voor adverteerders die al een hogere naamsbekendheid hebben, maar willen werken aan merkimago en voorkeur, kan een langere spot dus goed werken.

Uit eerdere onderzoeken en uit onze eigen bench blijkt daarnaast dat er ALTIJD kritisch gekeken moet worden naar het aantal boodschappen in de commercial. Vuistregel die wij hierbij hanteren is ongeveer één boodschap per 10 seconden, mits deze niet te complex is. Dus in een standaard TV-commercial van 30 seconden kun je (maximaal) 3 boodschappen kwijt.

En mocht je nu echt twijfelen, uiteraard kunnen wij altijd commercials pre-testen!

Bron: Ster, 2019.

Mediabureau ZIGT, Merel Tukker