Wie is de Mol? en Social Media Geneuzel
08-02-2017

Hate it or love it?
Wie is de Mol? en Social Media Geneuzel

Wanneer plaatsen de mol-kandidaten wat op social media, hoe lang waren ze afwezig en hoe zien ze er uit op hun foto’s? Wat kunnen we hieruit afleiden en Wie is toch die Mol?

Hier is de molloot van ZIGT weer! Eerder besprak ik al de verhuizing van de donderdag- naar de zaterdagavond, en recent nog het kijkcijferrecord van dit 17e seizoen. Toen ik begon met kijken deden er al BN’ers mee aan het programma. Juist door het gebruik van BN’ers én door de komst van Social Media weten we nu veel meer over de Molkandidaten. Maar is dat wel zo leuk?

Wie is de Mol? 2.0…

Voor menig molloot begint het seizoen al vroeg: voordat de deelnemers überhaupt bekend zijn, wordt geanalyseerd wie eventueel mee gedaan kan hebben. Die analyses worden gemaakt aan de hand van het gedrag van BN’ers op social media: hoe actief zijn ze in het algemeen op social media, wat voor inhoud plaatsen ze normaal, in welke periode waren ze offline en wat voor foto’s zijn geplaatst? Opvallend vaak blijkt dat deze analyses er niet ver naast zitten.

Goed, dat allemaal vooraf dus. Maar zodra de perspresentatie van Wie is de Mol? is gehouden en de deelnemers bekend zijn, zitten de social molloten er pas echt klaar voor. Welke deelnemer begon op welk moment weer met het gebruiken van de social kanalen? Zo kon je bijvoorbeeld al vóórdat het seizoen begon weten dat Sigrid en Roos het programma niet hebben uitgezeten.

Wanneer je op zaterdagavond niet in de gelegenheid bent geweest om het programma te kijken, is het noodzaak om je socialmediagebruik aan te passen om een spoiler-alert te voorkomen. Één blik op je Facebook- of Twitter-timeline en je weet meteen welke spellen er zijn gespeeld, welke mol-acties zijn uitgevoerd en wie de afvaller van de aflevering was.

Toch gaat het online spitten verder dan de aflevering analyseren. Stel dat ik de naam Thomas roep; roep jij dan als eerste ‘die naam betekent tweeling in het Aramees’? Of als ik zeg dat Jeroen en Jochem mee doen aan het programma, weet jij dan uit je hoofd dat zij Tweelingen zijn van sterrenbeeld? Juist dit soort informatie wordt door de échte molloten uitgezocht en naast de social analyses, hints en afleveringen gelegd. Al die theorieën moéten met elkaar gedeeld worden! En komen dus op mijn tijdlijn terecht, waar ik ab-so-luut niet om heen kan. Hiermee krijgt het ouderwets ontmaskeren van de mol een hele andere dimensie.

…Of is niets wat het lijkt?

Aan de andere kant: door al dat spitten en neuzelen op social media, zijn nu meerdere hints beschikbaar om een Mol aan te kunnen wijzen. Bovendien gebruikt het programma haar social kanalen zelf ook; extra filmpjes op Facebook, mysterieuze snaps van de aflevering op Snapchat en hints van de Mol zelf op Twitter. Hate it or love it, anno 2017 moeten we er maar mee dealen. Lang Leve Social Media! Of kan het misschien zo zijn dat de regisseurs van de Mol tóch slimmer zijn dan we denken en is dit slechts een extra mindfuck om ons mee op het verkeerde been te zetten?

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk