Wie is de Mol? Nieuwe stijl: missie geslaagd?
17-03-2016

De grote vraag is...
Wie is de Mol? Nieuwe stijl: missie geslaagd?

In een eerder artikel hebben we onze vraagtekens gezet bij de verhuizing van het populaire programma Wie is de Mol? van de donderdag- naar de zaterdagavond. De NPO besloot namelijk het programma als “familie-entertainment” te betitelen en kon daarmee de verplaatsing naar de zaterdagavond verklaren. De eerste kijkcijfers toonden aan dat seizoen 16 minder scoorden dan het voorgaande seizoen.

Nu het programma afgelopen is, de mol bekend is en de molloten weer in hun hol zijn gekropen, zou ik graag nog één keer het afgelopen seizoen willen analyseren; ik zet feiten en gevoelens tegen elkaar af en richt mij dan ook graag tot de NPO: wat is jullie missie geweest in het afgelopen seizoen?

Eerst de cijfers: hoe zit het met de kijkcijfers van het afgelopen seizoen?

In onderstaande grafiek geeft de gele lijn het totale aantal kijkers weer van het afgelopen seizoen. De blauwe lijn is het totale aantal kijkers van vorig seizoen, seizoen 15. Een eerste conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat het programma in 2016 over het algemeen minder kijkers trok dan het seizoen ervoor. Saillant detail is dat de veelbesproken tweede aflevering één van de minst bekeken afleveringen van het seizoen is… maar daarover later meer.

Opvallend is ook dat de finale-aflevering van 2016 in de top 3 van de best bekeken afleveringen ooit staat en een keurige derde plek inneemt. De finale-afleveringen van seizoen 14 (2e plek) en seizoen 15 (1e plek) maken de top 3 compleet.

Uitgesteld kijken stijgt met 34%
Wat verder erg interessant is in het licht van de verhuizing, is dat er tijdens seizoen 16 meer uitgesteld gekeken is: in 2015 werden de afleveringen gemiddeld 426.900 keer teruggekeken, bij het afgelopen seizoen lag dit gemiddelde op 575.200. Dit komt neer op een stijging van 34%. Gezien de doelgroep, mannen/vrouwen 25-59 jaar én mannen/vrouwen 13+, zou ik gevoelsmatig zeggen dat deze stijging direct te linken is aan het tijdstip van uitzenden: op donderdagavond niet de kroeg in gaan omdat je Wie is de Mol? wil kijken is nog te rechtvaardigen tegenover je vrienden, maar op zaterdagavond is dat een heel ander verhaal.

Zeggen alleen cijfers genoeg?
Kunnen we aan de hand van de kijkcijfers concluderen dat de verplaatsing naar de zaterdagavond geen succes is geweest voor de NPO? Dat zou een iets te snelle conclusie zijn. Soms zijn alléén kijkcijfers niet relevant. Of heeft het programma zijn mysterieuze inhoud verloren?

Als ik op deze zonnige dag het internet afstruin en de reacties op diverse fora en recensies lees, schrik ik: deze zijn niet mild. Het frustreert de molloten vooral dat er al zo vroeg in het programma de grootste hint werd gegeven en men wilde dit in eerste instantie ook niet geloven. In de volgende afleveringen werd naarstig gezocht naar hints die een andere mol aanwezen, dit bleek ook uit de statistieken van de app-gebruikers: slechts 46% was overtuigd van Klaas als mol. Maar wat was de teleurstelling bij de finale-aflevering groot: het bleek toch Klaas van Kruistum te zijn, onder andere te vinden via de verborgen kruisjes-hints (zo makkelijk, hadden we dit vorig jaar niet ook met alle margrieten?).

De grootste vraag blijft: waarom al zo vroeg in het seizoen de grootste aanwijzing geven? Of was dit eigenlijk helemaal niet zo’n overduidelijke hint voor de gemiddelde kijker, maar is het door social media een eigen leven gaan leiden? Of hebben de makers het zo makkelijk gemaakt, om de nieuwe kijkers van de zaterdagavond het programma in te trekken en zo trachtten een nieuwe, jongere doelgroep te trekken?

Missie geslaagd?
De verhuizing van het populaire programma van de donderdag- naar de zaterdagavond: het hield menig Nederlander lange tijd bezig. De verklaring van de NPO om het programma als entertainment te willen betitelen, was een slechte poging om een nieuwe doelgroep aan te trekken. Ik hou er een vreemd gevoel aan over; heeft het spel zich dan echt achter mijn rug afgespeeld en was het een poging van de NPO om ook eens een keer op zaterdagavond een kijkcijferhit te scoren? Ik hoop dat seizoen 17 weer gewoon voor mijn ogen wordt gespeeld, dat het programma zijn mysterieuze inhoud terugvindt en de finale-aflevering weer eens écht spannend zal worden… Tot volgend jaar!

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk