Wie is de Mol? Seizoen 17 opent met een kijkcijferrecord!
12-01-2016

Mooie stArt
Wie is de Mol? Seizoen 17 opent met een kijkcijferrecord!

Afgelopen zaterdag 7 januari was het weer zover: seizoen 17 van Wie is de Mol? is gestart. En zoals we inmiddels gewend zijn van het programma, kan er ook nu weer gesproken worden over een kijkcijferrecord: ruim 2,8 miljoen mensen zagen de opening van het nieuwe seizoen! En dit is nog zonder de cijfers van uitgesteld kijken. De aflevering staat daarmee op de vierde plek van best bekeken afleveringen ooit, wat een mooie prestatie is.

Insteek programma iets veranderd

In de aanloop naar het 17e seizoen is veelvuldig gesproken over de insteek van het programma: de makers waren zich ervan bewust dat ze vorig jaar tijdens het 16e seizoen wellicht wat steekjes hebben laten vallen door de hints al heel vroeg in het seizoen prijs te geven. Menig molloot (een WIDM-fan) had hier een mening over, evenals de verplaatsing van het programma naar de zaterdagavond. Gelukkig konden we in de aanloop naar het nieuwste seizoen en tijdens de openingsaflevering ons mollig hart ophalen: er zouden enige veranderingen worden doorgevoerd, waardoor het voor de kijker Ć©n de molloot weer spannend zou worden.

Dit heeft zich onder meer geuit door een rode draad te laten lopen tussen de verschillende opdrachten in de afleveringen. Verder is er natuurlijk ook nog het programma MolTalk (828.000 kijkers), waarin Social Media uitgebreid wordt besproken: van activiteit van de deelnemers tot complottheorieƫn.

De verhuizing; levert het de NPO op wat ze ermee heeft beoogd?

Vorig jaar werd de verplaatsing van het programma van de donderdag- naar de zaterdagavond door de NPO verklaard door de aard van het programma te hernoemen tot familie-entertainment. Ze hoopten hiermee meer families te trekken als vaste kijkers van het programma.

Als we een analyse van verschillende doelgroepen maken van 2017 versus 2015 (toen het programma nog op donderdagavond werd uitgezonden), zien we geen grote verschuivingen in de samenstelling van de kijkers: er zijn dus niet meer jongeren (< 20 jaar) dan ouderen (> 50 jaar) gaan kijken. In het algemeen zijn er wel veel meer kijkers. Hieruit kunnen we voorlopig concluderen dat de verhuizing van het programma naar de zaterdagavond een goede zet is geweest van de NPO; niet zozeer voor het beoogde doel, maar wel voor de kijkcijfers.

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk