Wordt 2016 dan écht het jaar van mobile?
06-04-2016

Onderschat je telefoon niet
Wordt 2016 dan écht het jaar van mobile?

Afgelopen maand vond alweer de tweede Search Marketing Thursday editie plaats van dit jaar. Elk kwartaal wordt er een update georganiseerd door de leden van de IAB Taskforce Search waarbij de laatste cases, trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing worden besproken. Deze editie stond in het teken van mobile.

Dat mobiel een steeds belangrijker gedeelte binnen het medialandschap inneemt lijkt onvermijdelijk. Hoe we hier vervolgens mee omgaan is een heel ander verhaal, aldus Tim Akkerman, Head of Mobile bij Emesa. Akkerman constateert hoe gebruikers meer en meer informatie via hun telefoon consumeren, echter vindt deze groei vooral plaats via apps, en niet zozeer meer via websitebezoek.

Het aantal minuten waarin mensen gebruik maken van apps is in 2016 gestegen naar maar liefst 3 uur en 15 minuten per dag, dit is een stijging van meer dan 200% ten opzichte van vijf jaar geleden. Dit is een behoorlijk verschil als je kijkt naar het aantal minuten die mensen dagelijks doorbrengen op mobiele websites, wat slechts 51 minuten betreft volgens eMarketer. Kortom: de potentie van mobiele apps is groot, en de vraag is hoe adverteerders hier slim op kunnen inspelen. Adverteren in mobiele apps is immers een stuk beperkter dan de uitgebreide mogelijkheden die websites bieden, wat vraagt om een creatieve aanpak.

Eén van de manieren hoe hier slim op ingespeeld kan worden is middels mobiele push marketing. Pushberichten worden steeds vaker ingezet om berichten te sturen naar smartphones, waarbij het tegenwoordig niet langer alleen meldingen van nieuwswebsites betreft. Aanbieders van dagdeals en speciale aanbiedingen zetten deze strategie steeds vaker in, wat een laagdrempelige manier is om ontvangers te activeren. Bij dagdeal websites is het mogelijk om heel gericht te targeten, wat bij gebruikers een gevoel creëert van 1-op-1 communicatie door de passende aanbiedingen. Bij een mix van de juiste boodschap en doelgroep is push marketing een enorm interessante manier om engagement binnen je klantengroep te verhogen. De grens tussen effectief adverteren en irriteren is echter flinterdun, waarbij het aantal afmeldingen nauwgezet in de gaten gehouden dient te worden.

Eerdergenoemd voorbeeld is slechts één van de vele manieren hoe nieuwe vormen binnen de marketing bijdragen aan de huidige mobiele groei. Zoals te zien is in onderstaand figuur van het IAB zit met een stijging van maar liefst 51% in 2015 de grootste groei binnen de digitale advertentiemarkt in mobile advertising, dat nu een derde van alle display advertising bestedingen vormt.

De vraag of 2016 daadwerkelijk het jaar van mobile is mag je zelf beoordelen, maar ik adviseer je de huidige kracht van mobiel in ieder geval niet te onderschatten. Neem contact met ons op als je benieuwd bent hoe de ontwikkelingen op het gebied van mobile advertising kunnen bijdragen aan jouw merk, en zorg ervoor dat je slimmer bent dan je concurrent!

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard