Yoki Network bereikt de jongsten
11-05-2016

Kids bereiken
Yoki Network bereikt de jongsten

Yoki Network (voorheen ToTwenty) biedt een breed netwerk aan om kinderen, tieners en jongeren in Europa te bereiken. Het netwerk bestaat uit diverse websites en communities waar kinderen tussen 6 en 12 jaar (het Yoki kids netwerk) en 13 t/m 24-jarigen (het jongeren netwerk) actief zijn.

Yoki geeft aan dat zij als geen ander weten, wat de doelgroep beweegt, waar zij zich bevinden en vooral welke communicatiestrategie├źn leiden tot succesvolle campagnes. Yoki is actief in meerdere landen, waaronder in Nederland en biedt de volgende advertentiemogelijkheden: Video advertising, Rich Media, Mobile advertising en Branded Content.

Uniek zijn de virtuele werelden, zoals Habbo Hotel, waar kinderen kunnen chatten, gamen en ook interactie kunnen hebben met adverteerders. Andere bekende titels in het Yoki Network zijn o.a. de Disney channels (voor kinderen), Xite en Partyflock (voor jongeren).

Voor het bereik onder de jongste doelgroep, 6- t/m 12-jarigen, zijn de mediamogelijkheden van Yoki interessant omdat partijen zoals Facebook en Instagram geen mogelijkheid bieden om te targeten op deze doelgroep. Voor het bereiken van een oudere doelgroep (v.a. 13 jaar) leveren andere kanalen zoals YouTube, Facebook en Scholieren.com ook een hoog bereik op.

Op dit moment vergt het veel tijd om een goede case rondom deze jongste doelgroep op te bouwen. Dit komt doordat de doelgroep 6 tot 12 jaar oud een moeilijke doelgroep blijft om te bereiken omdat targeting mogelijkheden relatief beperkt zijn. Let op: het is natuurlijk ook terecht dat campagnes gericht op de jongsten met aandacht opgezet worden.

Een andere partij die o.a. deze doelgroep bereikt is Young Advertising die een vergelijkbaar netwerk aan sites aanbiedt waar harde leeftijdtargeting ook moeilijk blijft. Selectieve titels zoals Donaldduck.nl, kidsweek.nl, okki.nl en taptoe.nl zijn wel in staat om deze leeftijdscategorie te bereiken. Echter, advertentiemogelijkheden op deze sites zijn vaak weer beperkt.

Mediabureau ZIGT, Michelle Post