YouTube introduceert korte reclames voor mobiel
26-05-2016

And... it's gone.
YouTube introduceert korte reclames voor mobiel

Steeds meer mensen bekijken YouTube filmpjes via hun telefoon. Dit maakt het optimaal vertonen van video’s via mobiel voor Google steeds belangrijker. Voordat je een filmpje te zien krijgt, zie je vaak een door Google aangeboden reclame. Bij deze reclame krijg je na vijf seconden de mogelijkheid om de advertentie over te slaan, en je video te bekijken. Vanaf deze maand gaat Google ook zogeheten ‘Bumper ads’ introduceren, een reclame die minder dan 6 seconden duurt en daarna automatisch verdwijnt. Waarom zou je als adverteerder kiezen voor dit nieuwe advertentieformaat?

Met deze korte advertentie word je de mogelijkheid geboden om op impactvolle en krachtige wijze je boodschap over te brengen, wat zorgt voor een vergrootte merkbekendheid ten opzichte van reguliere advertenties. Doordat de advertentie zo kort is haken kijkers minder snel af, wat zorgt voor hogere uitkijkpercentages en minder irritatie onder YouTube bezoekers. Daarnaast word je de mogelijkheid geboden onder de video een kleine banner of logo te vertonen, welke na de Bumper Ad de gehele video hieronder blijft staan.

Een voorbeeld hoe Bumper Ads ingezet kunnen worden is te zien in de onderstaande verzameling Bumper Ads van Pepsi:

Kortom, Google blijft zoeken naar advertentievormen die zowel voor de adverteerder als YouTube kijker aantrekkelijk zijn. Mocht je nieuwsgierig zijn of de Bumper ad interessant voor jou kan zijn, dan kijkt ZIGT graag met je naar de mogelijkheden.

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard