YouTube lanceert abonementsdienst voor live TV
02-03-2017

YouTube TV
YouTube lanceert abonementsdienst voor live TV

Waar Apple eerder al probeerde z’n eigen TV-streamingdienst te starten maar hier niet in slaagde, heeft Google deze week aangekondigd de dienst via YouTube te gaan uitrollen.

De abonnementsdienst, YouTube TV genaamd, wordt de komende maanden in de Verenigde Staten beschikbaar gesteld. Via YouTube TV is het mogelijk om zo’n veertig Amerikaanse kanalen te ontvangen waaronder ABC, CBS en Fox. De abonnementsdienst gaat 35 dollar per maand kosten en de gebruiker kan hier op alle apparaten naar kijken die YouTube ondersteunt.

YouTube TV is voorlopig alleen gericht op enkele grote steden binnen de VS. Dit komt doordat de kosten voor TV abonnementen hier vaak duurder uitvallen dan in andere landen, waaronder Nederland. Door grote TV-zenders te bundelen in één abonnement en dat te combineren met het aanbod van YouTube Red creëert YouTube een aantrekkelijk pakket ter vervanging van een traditioneel tv pakket.

Met YouTube TV is het ook mogelijk om onbeperkt programma’s op te nemen en deze later weer terug te kijken. Hiervoor is onbeperkte opslagruimte beschikbaar en kunnen gebruikers meer dan één programma tegelijkertijd opnemen. De opgenomen programma’s blijven negen maanden opgeslagen in de Google Cloud. Verder is het bijvoorbeeld mogelijk om te bladeren door een overzicht van live programma’s en te zoeken naar live uitzendingen o.b.v. genre.

Dankzij de kunstmatige intelligentie van Google kunnen suggesties gegeven worden voor programma’s. Dit systeem is vergelijkbaar met Netflix, maar YouTube TV past dit als eerste toe op het gehele aanbod van live TV-zenders. Met YouTube TV is het naast een smartphone, tablet en computer ook mogelijk om via chromecasts en connected tv’s gebruik te maken van dit abonnement.

Het nieuws van YouTube TV komt nadat eerder deze week al door YouTube bekend werd gemaakt dat er dagelijks meer dan 1 miljard uur wereldwijd aan video’s wordt bekeken op het platform. Onze verwachting is dat dit aantal uur hoger oploopt met de uitrol van deze nieuwe abonnementsdienst, en daarmee de populariteit van YouTube alleen nog maar verder stijgt.

Mediabureau ZIGT, Bob Mosch