ZIGT doet verslag: HTMIW ’17
14-11-2017

How To Make It Work
ZIGT doet verslag: HTMIW ’17

Vorige week dinsdag vond een nieuwe editie van How to make it Work plaats in het Tropenmuseum in Amsterdam. Thema van de dag was Digitale Transformatie: Veel bedrijven hebben ermee te maken, en dan is het altijd prettig als je een kijkje in de keuken wordt geboden waar andere bedrijven eerder tegenaan gelopen zijn. Welke learnings zijn niet in het rijtje succesverhalen terechtgekomen? En nog belangrijker: Hoe leer je hiervan zodat je het zelf beter kunt doen? De transparante presentaties gedurende de dag gaven hier een eerlijk beeld over.  

Het IAB had een veelzijdig programma samengesteld van sprekers uit het binnen- en buitenland. Luke Wobreski van Google trapte af met een presentatie over het effect van (mobile) usability. Wat is het effect van kleine aanpassingen aan de navigatie van Google Maps geweest? Natuurlijk was dit goed (verrassend!), interessanter echter was de learning dat er afgestapt moet worden van het klassieke hamburgermenu bovenin de hoek. Verstop je belangrijkste buttons niet langer, maar breng ze groot en duidelijk in beeld: ‘out of sight is out of mind’. Een ander zijstapje werd gemaakt naar de snelheid waarmee apps de 10 miljoen downloads hebben bereikt: Verbazingwekkend om te zien hoe Facebook maar liefst ruim twee jaar nodig had om dit te bereiken, terwijl Google+ hier binnen 16 dagen al aan zat.

De AVG is niet altijd een even spannend onderwerp, des te knapper als je hierbij de aandacht van het publiek weet vast te houden. Professor Jan Kabel en Walter Flaat is het gelukt met hun presentatie over de GDPR, waarbij het goed is om te horen waar we nu staan en wat er per 25 mei wordt verwacht: ‘Als je veel waarde toevoegt aan een customer journey van de klant mag je ook meer gegevens vragen’.

Dat er meer doelgroepen bestaan dan de boodschapper van 20-49 jaar oud was mij al duidelijk, maar dat er een hele grote doelgroep aan mannen binnen de zogenoemde ‘men in trouble’ valt was voor mij nieuw. Heb je een man die zowel bloemen als chocola afrekent in je webshop? Grote kans dat ze iets op hun kerfstok hebben, waar je vervolgens weer heel slim op in kunt spelen natuurlijk. 😉

De laatste spreker die een duit in het zakje deed was CMO Cilesta van Doorn, geïnterviewd door IAB voorzitster Nathalie Peters. Zij gaf een aantal interessante learnings mee, waar zij tegenaan is gelopen gedurende haar acht maanden bij Tele2. Als je niet mag adverteren op Spotify, dan maak je toch gewoon een single met Lil Kleine waardoor ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ op nummer 1 staat binnen Spotify?

Ik kijk terug op een inspirerende dag met een divers programma, waarbij wederom getoond werd hoe belangrijk het is om na te denken over een sterke online profilering. Enne, jong geleerd is oud gedaan, zo bewijst ook
deze baby

ZIGT Mediabureau, Gina van den Bogaard