Newcom Social Media Onderzoek 2020
27-01-2020

ZIGT #social
Newcom Social Media Onderzoek 2020

Vandaag is het Nationale Social Media Onderzoek voor 2020 uitgekomen vanuit Newcom. Altijd een mooi jaarlijks moment om even stil te staan bij de ontwikkelingen die social media hebben meegemaakt.

Zo op het eerste gezicht is er niet veel veranderd. Het gebruik van Facebook stijgt nog steeds, ondanks dat het vertrouwen niet verbeterd. Dit is gek, aangezien Facebook natuurlijk een flinke klap heeft gekregen met Cambridge Analytica, wat uiteindelijk alleen maar een tijdelijke dip opleverde.

Gestaag stijgt het gebruik van de platformen met enkele procenten, maar Instagram is de grote uitschieter, met 14%. Dit zou enerzijds te verklaren kunnen zijn door de overstap van Facebook naar Instagram, een beweging die vooral voorkomt rondom de twintigjarige leeftijd. Anderzijds heeft Instagram veel stappen gemaakt om een concurrent te worden van o.a. Snapchat. Onder het motto ‘’Beter goed gejat dan slecht bedacht’’ hebben zij inmiddels een ware ‘’Lens Creator’’ gelanceerd, wat gebruikers in staat stelt zelf lenzen te maken voor Instagram Stories. Uiteindelijk staat Whatsapp samen met Facebook nog steeds bovenaan.

Twan Lakeman – Social & Content specialist: ‘’Niet verrassend dat Whatsapp en Facebook bovenaan staan. Facebook blijft een grote speler en lijkt niet te hebben geleden onder het Cambridge Analytica schandaal. Dat het vertrouwen niet stijgt laat wel zien dat mensen nog steeds wantrouwend zijn, maar ook niet zonder de platformen kunnen.’’

Een kleine ‘’disruptor’’ op de markt is TikTok, dat immens aan populariteit heeft gewonnen het afgelopen jaar. Hoe dit door zet is een brandende vraag, zeker naar aanleiding van recente berichtgeving over datalekken en het ontbreken van het GDPR label.

Op andere platformen is een interessante ontwikkeling te zien. Zowel Twitter als LinkedIn laten een stijging van dagelijkse gebruikers zien van respectievelijk 25% en 26%. Dit is voor B2B kanalen een flinke stijging, zeker omdat er in strategieën voor LinkedIn vaak rekening gehouden wordt met het feit dat niet iedereen elke dag inlogt.

Simone Strijbis – Social & Content specialist:  ‘’Het toenemen van dagelijkse gebruikers op Twitter en LinkedIn laat zien dat deze platformen nog steeds even relevant zijn voor de juiste klanten. Hier zie ik flinke kansen die we in 2020 kunnen benutten met het maken van impact.”

Opmerkelijk is dat het vertrouwen in de social kanalen niet stijgt, maar het gebruik van de platformen daarentegen wel.

Merken doen er goed aan hier aandacht aan te besteden. Social media is al eerder in verband gebracht met een vorm van verslaving en de aanmaak van ‘dopamine’, wat ervoor zorgt dat men blijft terugkeren naar de platformen. Er wordt veel onaandachtig door een feed gescrold. Wees daarom altijd uitdagend in een boodschap en durf het randje op te zoeken om gebruikers hun feed stil te zetten.

WhatsApp is nog steeds het grootst, maar voor alsnog alleen via WhatsApp For Business te gebruiken voor commerciële doeleinden. Het zit niet in de pijpleiding om hierop te kunnen gaan adverteren.

Jeanne Oskam – Social & Content specialist: ‘’Uiteindelijk heeft Instagram de grootste stijging weten te realiseren. Dit was conform onze verwachtingen, aangezien we steeds meer consumenten naar het creatieve platform zagen verhuizen.’’

Verder hebben wij van het social team bij ZIGT vooral medelijden met de inwoners van Overijssel, die over het algemeen in de meeste whatsapp groepen zitten.

Sanne ’t Hooft – Social & Content specialist: ‘’Het is opmerkelijk om te zien dat in de leeftijdsgroep van 15 – 65 jaar er maar 10% geen gebruik maakt van WhatsApp. Ondanks dat we hier geen advertenties op kunnen loslaten, moeten we gaan kijken naar de mogelijkheden om WhatsApp toch mee te nemen in de marketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan het appen van bepaalde emoji’s naar het officiële WhatsApp nummer voor de klant om de conversatie op die manier breder te trekken.’’

Newcom meet ook de impact van TikTok ten opzichte van de andere platformen. Zij zien dat de interesse voor het platform vooral bestaat onder twaalfjarigen en jonger. Op latere leeftijd verliezen deze gebruikers hun interesse in dit platform.

Het wordt daarom steeds meer een ethische vraag of dit platform moet worden ingezet voor campagnes. TV reclame voor speelgoed en dergelijke is niet voor niets verboden, is het dan wel zo wijs om te adverteren tussen 6 tot 12 jarigen? Of het nou middels een influencer is, of niet. Elk merk dat een digitale strategie naleeft zal zich deze vraag moeten stellen.

Luuk Schopenhouer – Sr. Social & Content consultant ‘’Het is nu al overduidelijk dat 2020 een groot jaar wordt voor social media. Zelfs met de flinke privé schandalen waarbij menig van de daken roept ermee te stoppen, stijgen de platformen rustig door in gebruikers. Het is zelfs zo dat we gemiddeld 98 minuten per dag spenderen op een social kanaal. Dat zijn best flinke nummers, en geeft ons meer inzicht in wanneer deze momenten dan kunnen zijn. 2020 zal vooral in het teken staan van campagnes over verschillende platformen met elkaar integreren. Bijvoorbeeld Pinterest (nr. 6 op de platformen lijst) combineren met de key words van de search campagnes, of het breder trekken van Facebook campagnes naar Twitter en LinkedIn (dat steeds aantrekkelijker wordt door de flinke stijging in dagelijkse gebruikers).
Creativiteit gaat steeds meer een rol spelen, zowel in formaten als in creatie. Met consumenten die nu zélf een lens kunnen maken, zullen ze ook steeds meer ‘’eisen’’ van advertenties. Een normale image ad of 4:5 video zonder directe boodschap zal het niet meer redden in een steeds uitgebreidere feed. De opkomst van AR is niet te ontkennen, en het moment dat dit beschikbaar wordt voor adverteren, zal het hele landschap volledig veranderen. Misschien stappen we eind 2020 wel via onze smartphone door een portaal heen en staan we midden in het stadion bij de finale van de Champion’s League.’’

Bron: Nationaal Social Media Onderzoek – Newcom

Benieuwd wat wij kunnen betekenen op digitaal vlak? Neem vrijblijvend contact op met info@zigt.nl