Beste vrienden en nieuwe jasjes
15-12-2017

ZIGT #socialmedia
Beste vrienden en nieuwe jasjes

Hoogste tijd voor de ZIGT #socialmedia update! We weten dat je hoogstwaarschijnlijk staat te popelen om na deze koude week het weekend in te luiden met je vrienden. Maar niet voordat je helemaal op de hoogte bent van de nieuwe features die social media voor jou in petto hebben. Het Social & Content team praat je bij. Wat is belangrijk om te weten? En vooral welke nieuwe snufjes zijn er?

Pinterest lanceert Chatbot op Facebook

Pinterst komt met een chatbot op Facebook Messenger. Waarom? Wekelijks zoeken ruim 200 miljoen mensen naar pins op Pinterest. Een groot deel van de pins die mensen vinden, delen ze via Facebook met vrienden of familie.

Zodra je je hebt aangemeld bij de bot via de startknop op Messenger, krijg je de vraag ‘wat ben je aan het zoeken?’. Door je zoekwoord op te geven in het venster, geef je de bot opdracht om relevante pins te vinden. De chatbot is op dit moment alleen in staat om zoekfuncties uit te voeren. Elke conversatie die je start, leidt tot een zoekactie. Maar wellicht voegt Pinterest binnenkort meer intelligentie toe, zodat je een interactieve chatsessie kunt voeren.

Volg #hashtags op Instagram

Instagram heeft de app uitgebreid met een nieuwe functie. Het is vanaf nu mogelijk om naast personen ook hashtags te volgen. Gebruikers krijgen dan ‘top posts’ met die hashtag te zien in hun feed.

Om een onderscheid te maken tussen personen of onderwerpen die je volgt, kun je de buttons ‘mensen’ of ‘hashtags’ selecteren. Het is niet duidelijk welke berichten bovenaan het overzicht geplaatst worden, maar waarschijnlijk heeft dit te maken met het aantal interacties en views van het bericht. Dit voorkomt dat de timeline overvol raakt.

Meerdere tweets in thread mogelijk

De komende weken rolt Twitter een nieuwe update uit waarmee gebruikers meerdere tweets in een thread kunnen opstellen en versturen. Je kunt meerdere tweets die met elkaar samenhangen in een keer schrijven en plaatsen. Je kunt altijd later extra tweets toevoegen.

Twitter zegt op deze manier de gebruikers tegemoet te komen, omdat er dagelijks honderdduizenden meerdere tweets achter elkaar worden geplaatst om een langer verhaal te vertellen. Threads zijn straks ook beter te herkennen door een ‘show this thread’-knop.

Beste vrienden centraal bij Snapchat redesign

Snapchat heeft een redesign doorgevoerd binnen het platform. Met dit nieuwe uiterlijk scheidt Snapchat ‘beste vrienden’ van professionele uitgevers. Snapchat stories en privéberichten komen bij elkaar te staan op de vriendenpagina. Aan de bovenkant vind je nieuwe chats en Snaps van de vrienden waarmee je het meeste interacteert gevolgd door berichten van andere vrienden. Aan de groepschat wordt een nieuw element toegevoegd. Deze krijgen een eigen story waar ieder lid nieuwe foto’s of video’s aan toe kan voegen. Met een speciaal algoritme bepaalt de app welke vrienden aan de top van jouw vriendenpagina komen.

De discoverpagina (rechts naast de camera) is uitgebreid en bevat vanaf heden content van uitgevers, influencers en populaire berichten uit de community.

Gebruikers kunnen zelf invloed uitoefenen op het algoritme door aan te vinken welke content ze liever niet meer willen zien. Snapchat hoopt dat met deze grote aanpassingen gebruikers meer tijd zullen doorbrengen in de app. Deze video laat je het nieuwe design van Snapchat zien. Op korte termijn zal het redesign voor iedere gebruiker beschikbaar zijn.

Snapchat filters: zelf maken!

Snapchat heeft een nieuwe manier geïntroduceerd om zelf ‘lenzen’ te maken. Met het programma Lens Studio kunnen gebruikers gezichtfilters maken. Voorheen kon alleen Snapchat dergelijke augmented reality filters maken. Lens Studio is een gratis desktop-app voor Mac en Windows.

Met de lancering van Lens Studio maakt Snapchat lenzen toegankelijker en persoonlijker. Zodra je een lens in de app gemaakt hebt, ontvang je een speciale code die je kunt delen met vrienden. Na het scannen van de code kunnen zij jouw eigen gemaakte lens ontgrendelen en gebruiken.

Facebook Messenger net zoveel gebruikers als WhatsApp

Dat Facebook Messenger net zo populair is als de chatdienst WhatsApp blijkt wel uit de cijfers die Facebook heeft gepubliceerd. Maandelijks maken wereldwijd 1,3 miljard mensen gebruik van de app. Per dag vinden er zo’n 260 miljoen nieuwe conversaties plaats en worden er zeven miljard groepsgesprekken gestart. Emoji’s en GIFs zijn razend populair. In één jaar tijd zijn er zo’n 500 miljard emoji’s en 18 miljard GIFs verstuurd.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding:
MarketingfactsTweakersAdformatieFacebookNU.nlNU.nl