Chronologische tijdlijn Instagram, privacy op Facebook en meer
17-03-2018

ZIGT #socialmedia
Chronologische tijdlijn Instagram, privacy op Facebook en meer

Facebook ligt onder vuur, Instagram gaat terug naar een chronologische tijdlijn en Pinterest komt met een ‘Shop the look’ functie. Benieuwd? Check dit artikel en dan ben je weer helemaal up-to-date voor het weekend!

Privacy van Facebook-gebruikers

Je kunt het deze week niet hebben gemist. Facebook ligt onder vuur omdat persoonsgegevens van 50 miljoen gebruikers misbruikt is voor politieke reclame. Het verzamelen van persoonlijke gegevens is door Facebook verboden, maar blijkbaar was dit technisch wél mogelijk. Zo heeft het Britse bedrijf Cambridge Analytics data van Facebookgebruikers kunnen verzamelen. In het Verenigd Koninkrijk is #DeleteFacebook trending op Twitter en ook in Nederland is het een veelbesproken onderwerp. De Duitse minister van Justitie heeft Facebook zelfs op het matje geroepen om tekst en uitleg te geven.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Vanwege de nieuwe Europese privacywetgeving gaat Facebook aangescherpte privacy-functies hanteren. Het wordt voor gebruikers makkelijker om te bepalen welke persoonlijke informatie er door het bedrijf mag worden gedeeld. Meer weten?.

Instagram gaat terug naar chronologische tijdlijn

Vorige week schreven wij erover: Instagram maakt de newsfeed weer chronologisch! Er wordt getest met de button ‘nieuw bericht’, waarmee gebruikers kunnen kiezen om hun tijdlijn automatisch te updaten of dit zelf te doen. Hiermee krijgen gebruikers meer grip op hun tijdlijn en is de kans groter dat nieuwe berichten bovenaan staan.

‘Shop the look’ van Pinterest is meer landen beschikbaar

Met de functie ‘Shop the look’ kunnen Pinterestgebruikers direct items shoppen zodra er in een afbeelding mode, accessoires of woondecoratie te zien is. Eerder verwees de afbeelding maar naar één product, maar daar is verandering in gekomen.

Door te klikken op de blauwe cirkel op een fotopin krijgen gebruikers een overzicht van de beschikbare artikelen te zien. Ook komt er een lijst van soortgelijke producten tevoorschijn. Hierdoor kunnen de Pinners in een paar klikken een aankoop doen binnen het platform of op de website van de adverteerder. Pinterest heeft in 2017 ‘Shop the look’ geïntroduceerd in Amerika en gaat het nu uitrollen in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Wanneer volgt Nederland?

Voortaan quotes op Instagram?

Instagram test de quote-functie, zoals we die bijvoorbeeld op Twitter kennen. Met deze nieuwe functionaliteit kun je een post van iemand anders gebruiken in je eigen Insta-post. De optie wordt nu getest met een kleine groep gebruikers. En zoals je misschien al verwacht, is het nog niet bekend of en wanneer deze functie beschikbaar komt. We keep you posted!

Gehele foto delen als Instagram Story

Je bent sinds kort niet meer verplicht om op Instagram jouw foto’s bij te snijden! Vanuit de verhaal-functie kun je een foto maken – of er een uit de galerij kiezen – en deze delen als Instagram Stories. Een nadeel hiervan was dat veel foto’s automatisch verticaal bijgesneden werden en je dit niet kon aanpassen. Je kunt voortaan een hele (horizontale) foto te delen, zonder deze bij te snijden. De functie wordt gefaseerd uitgerold onder alle gebruikers.

Sharing op LinkedIn steeds populairder

De veranderingen in het algoritme van Facebook en het bestraffen van engagement bait spelen een belangrijke rol in het delen van content. Meer informatie hierover lees je hier. Opvallend is dat LinkedIn daar geen last van lijkt te hebben. Op het zakelijke netwerk neemt het aantal bericht dat gedeeld wordt namelijk toe. Uit onderzoek van Digiday blijkt zelfs dat likes and shares elk jaar tot 60% toenemen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.