Croppen, plannen, local news
02-02-2018

ZIGT #socialmedia
Croppen, plannen, local news

Het Social & Content team praat je graag bij over de laatste ontwikkelingen op #socialmedia gebied. Zo past Twitter Machine Learning toe, Facebook gaat meer lokale nieuwsberichten tonen en Instagram gaat het inplannen van berichten toestaan. Maar er is ons nog meer opgevallen. Lees het artikel en blijf up-to-date.

Twitter cropt foto’s met Machine Learning

Twitter zet voortaan Machine Learning in om te bepalen hoe een foto bijgesneden moet worden, zodat deze optimaal getoond wordt op het sociale platform. Deze methode vervangt de techniek waarbij gezichtsherkenning werd gebruikt. Omdat niet op alle foto’s gezichten staan, werkte deze methodiek niet optimaal. Twitter is daarom overgestapt op Machine Learning om foto’s slimmer te croppen. Super handig!

Cliché-woorden op LinkedIn

Deze week publiceerde LinkedIn het jaarlijkse lijstje met de meeste gebruikte woorden onder de 7 miljoen leden in Nederland. “Weer zo’n lijstje”, kun je denken. Toch het is best handig. Zeker als je je bedenkt dat de eerste indruk die werkgevers van je krijgen, bijna altijd online is. Hoe kun je wél origineel zijn en jezelf profileren op LinkedIn? Volgens het social media platform doe je dat door de volgende 10 termen te vermijden.

  1. Gespecialiseerd
  2. Ervaren
  3. Vakkundig
  4. Gepassioneerd
  5. Innovatief
  6. Expert
  7. Creatief
  8. Leiderschap
  9. Gemotiveerd
  10. Verantwoordelijk

Het valt ons op dat de meest gebruikte woorden niet Engelstalig, maar Nederlandstalig zijn. Dit terwijl er op de werkvloer steeds meer Engels wordt gesproken (bron: AD). En we zijn verrast dat de klassiekers ‘enthousiast’, ‘flexibel’ en ‘9-tot-5-mentaliteit” in de lijst ontbreken.

Meer lokaal nieuws op Facebook

Begin januari vertelden wij je dat het bedrijf meer content van vrienden en minder nieuwsberichten gaat laten zien. Deze week maakte Facebook bekend dat ze weer een aanpassing gaan doorvoeren. Op de tijdlijn zullen juist meer nieuwsberichten van lokale bronnen getoond worden. Lokale nieuwsorganisaties profiteren van deze aanpassing, doordat zij een geconcentreerde lezersgroep in een specifieke regio kunnen bereiken.

De lokale nieuwsberichten komen straks hoger op je timeline te staan. Echter, Facebook blijft benadrukken dat contact met vrienden en familie belangrijker blijft. De aanpassing wordt – zoals altijd – eerst doorgevoerd in Amerika. Later dit jaar wordt de aanpassing uitgerold in andere landen. Wanneer dit gaat gebeuren, is helaas nog niet bekend.

Instagram posts zijn voortaan in te plannen

Op Twitter, Facebook en LinkedIn is het lange tijd mogelijk om berichten in te plannen. Als social & content specialisten zijn we blij om te horen dat Instagram dit eindelijk ook gaat toestaan! Voortaan kunnen bedrijven berichten inplannen op dit populaire platform.

Social media applicaties zoals Hootsuite kunnen gebruik maken van Instagram’s API om de functionaliteit toe te voegen aan hun tool. Opmerkelijk is dat de functionaliteit niet beschikbaar is voor advertenties.

Links delen op social media zinvol of niet?

Wij constateren steeds vaker dat de algoritmes van social media platformen voorkeur geven aan native content; content zonder een verwijzing naar een externe website. Zo geeft Facebook de voorkeur aan video’s die op hun kanaal gepubliceerd zijn, native content dus. Video’s die vanuit YouTube op Facebook gedeeld worden, realiseren een lager bereik. Of neem Instagram als voorbeeld. Op dit platform is het niet eens mogelijk om te linken naar externe sites.

Heeft het nog wel zin om social media berichten met externe links of verwijzingen plaatsen? Dat is de grote vraag. Wij vinden dat dit afhankelijk is van de content die je gaat plaatsen. Wanneer je een volledige blogpost, artikel of een recept wilt delen, kun je de link het beste delen in het social media bericht. Als je toch alleen native content wilt plaatsen, kun je volgens Marketingfacts de link naar de betreffende pagina in de comments zetten. Het nadeel hiervan is dat de link tussen andere comments komt te staan en daardoor minder zichtbaar is.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.